چکیده:
یکی از مباحث مهم دانش معانی ، بررسی اغراض ثانوی جملات است . جملات پرسشی از انواع جملات انشایی به شمار می روند که صدق و کذب پذیر نیـستند. پرسـش هـای ادبـی (استفهام بلاغی ) در جمله غالبا بی پاسخ اند و برای رسیدن به کارکردهایی بلاغی مانند بیان شگفتی ، انکار مطلب ، حسرت، آرزو و... به کار می روند. در این پژوهش ، ابتدا بـه بررسـی انواع ساخت و بسامد جملات پرسشی در دفترهای شعر «تنفس صبح »، «آینه های ناگهـان»، «گل ها همه آفتابگردانند» و «دستور زبان عشق » قیصر امین پور پرداخته ایـم و سـپس ضـمن دسته بندی اغراض این دسته از جملات، نمونه هایی برای هـر کـدام ذکـر کـرده و کـارکرد بلاغی آنها را به کمک جدولهای آماری و نمودارهای بسامدی نشان دادهایم . این بررسـی افزون بـر رونـد رو بـه رشـد بـسامد جمـلات پرسـشی در دو دفتـر شـعر «گـل هـا همـه آفتابگردانند» و «دستور زبان عشق »، از افزونی بسامد غرض «گلایه و سـرزنش » نـسبت بـه دیگر اغراض ثانوی استفهام در شعر قیصر خبر می دهد. افزونـی جمـلات پرسـشی شـاعر می تواند نشان افزونی پرسش های او در مسیر تکامل شخصیت و شکل گیری جهانبینی وی و یا یافتن قدرت تاثیر بیشتری در جملات پرسشی باشد. همچنین افزونـی بـسامد غـرض «گلایه و سرزنش » نیز می تواند بیانگر نارضایتی روحـی او از اوضـاع جهـان و میـل او بـه تحول و کوشش برای رسیدن به جهانی آرمانی به شمار رود.
One of the important subjects in rhetoric is the study of secondary meanings in sentences. Questions are sentences which demonstrate neither facts nor lies. Rhetorical questions often need no answers but attempt to show some rhetorical functions such as surprise، denial، regret، desire، etc. In this article، first، the structure and the frequency of questions in Qeysar Aminpour’s poetry volumes The Morning Breath، Unexpected Reflections، In Sunshine Alley، and The Grammar of Love are studied; then، these questions are classified based on their meanings and examples for each group are mentioned and their rhetorical functions are illustrated through statistical tables and frequency charts. The study reveals that the frequency of questions in In Sunshine Alley and The Grammar of Love rises. It also demonstrates the high frequency of two rhetorical meanings، “complaint” and “blame،” in Aminpour’s poetry. The number of questions here can indicate the number of questions the poet confronted while forming his identity and ideology; they might also signify the poet’s endeavor to leave more impression through rhetorical questions! Furthermore، the high frequency of “complaint” and “blame” can reveal the poet’s emotional dissatisfaction with the surrounding world and show his desire for a change and for an ideal world.
خلاصه ماشینی:
"در این پژوهش ، ابتدا بـه بررسـی انواع ساخت و بسامد جملات پرسشی در دفترهای شعر «تنفس صبح »، «آینه های ناگهـان»، «گل ها همه آفتابگردانند» و «دستور زبان عشق » قیصر امین پور پرداخته ایـم و سـپس ضـمن دسته بندی اغراض این دسته از جملات، نمونه هایی برای هـر کـدام ذکـر کـرده و کـارکرد بلاغی آنها را به کمک جدولهای آماری و نمودارهای بسامدی نشان دادهایم .
جدول بسامدی اغراض ثانویه در شعر قیصر امین پور دفتر اشعار اغراض شعری تنفس صبح آینه های ناگهان گل ها همه آفتابگردانند دستور زبان عشق مجموع تعداد- درصد گلایه و سرزنش - 15 14 5 (%17) 34 نفی و استبعاد 4 7 10 11 (%16) 32 بیان شگفتی و حیرت 2 1 6 4 (%6/5) 13 تمنا و آرزو 1 6 5 - (%6) 12 جلب توجه مخاطب 2 4 3 1 (%5) 10 بیان تردید - - 8 - (%4) 8 بیان تعظیم 2 3 2 - (%3/5) 7 تحریض و تشویق 3 - - 4 (%3/5) 7 تجاهل مفید حیرت - 2 4 1 (%3/5) 7 یأس و ناامیدی - - 4 3 (%3/5) 7 شکایت و اعتراض - - 1 5 (%3) 6 تأسف و تأثر - - 4 2 (%3) 6 عتاب و ملامت - - 3 2 (%2/5) 5 هشدار و تنبیه 1 - 2 2 (%2/5) 5 نهی 1 - 1 3 (%2/5) 5 انتظار و بی تابی 1 - 3 1 (%2/5) 5 تأکید - 3 1 - (%2) 4 سؤال مفید تمهید و ترغیب - 3 1 - (%2) 4 استفهام تقریری - - 2 2 (%2) 4 استفهام انکاری - 1 1 1 (%1/5) 3 ندامت و اندوه - - 1 2 (%1/5) 3 بیان نتیجه - 2 - - (%1) 2 تجاهل مفید تعظیم - 1 1 - (%1) 2 شمول حکم - - 1 1 (%1) 2 عجز و ناتوانی - - 2 - (%1) 2 عبرت - - 1 1 (%1) 2 استرحام - - - 1 (%0/5) 1 نفی مفید تعظیم - - - 1 (%0/5) 1 ٧-٢."