چکیده:
هدف این تحقیق ، بررسی ارتباط مهارتهای حرکتی پایه (مهارتهای جابه جایی و کنترل شی ء) و فعالیت های جسمانی (فعالیت های سازمانیافته و فعالیت های ایستا) بود. همچنین نقش شاخص توده ی بدنی (BMI) به عنوان متغیر تعدیل کننده بررسی شد. جامعه ی آماری شامل دانش آموزان ٦ تا ١٢ ساله ی شهر قزوین بود که ١١٦ نفر از آنها به طور تصادفی به عنوان نمونه ی تحقیق انتخاب شدند. مهارتهای حرکتی پایه با استفاده از آزمون رشد حرکتی درشت (٢-TGMD) مورد ارزیابی قرار گرفتند و فعالیت های روزانه نیز به وسیله ی پرسش نامه ی فعالیت های یک سال گذشته (آرون و همکاران) که به وسیله ی محقق تعدیل شدهبود، بررسی شدند. برای محاسبه ی شاخص تودهی بدنی، قد و وزن آزمودنیها اندازه گیری شد. با استفاده از ضریب همبستگی اسپیرمن ، ارتباط بین مهارتهای حرکتی پایه و فعالیت های روزانه ارزیابی شد. بر اساس نتایج این تحقیق و در سطح آلفای ٠٠٥≥P، مجموع مهارتهای پایه ارتباط معنیداری با فعالیت های سازمانیافته داشتند (٥٦ /٠=r)، اما با فعالیت های ایستا ارتباط معنیداری دیده نشد (٠/٣٨- =r). نتایج مطالعه ی حاضر نشان میدهد که کودکانی که سطح بالاتری از فعالیت های سازمانیافته را دارند، در مهارتهای حرکتی پایه ، عملکرد بهتری خواهند داشت ، اما سطح بالای فعالیت های ایستا، تاثیر معنیداری بر این مهارتها ندارد. همچنین بر اساس این یافته ها، اضافه وزن و سطوح بالاتر از طبیعی شاخص تودهی بدنی در کودکان، مشارکت در فعالیت های بدنی را محدود میکند. از آنجا که شرکت در کلاسها و برنامه های تربیت بدنی در رشد مهارتهای پایه ی کودکان نقش اساسی دارد، تنظیم فعالیت های سازمانیافته ی مناسب به وسیله ی والدین و معلمان تربیت بدنی، اهمیت ویژهای مییابد.
خلاصه ماشینی:
رابطه ی سطح فعالیت های جسمانی با رشد مهارتهای حرکتی پایه در کودکان مقطع ابتدایی 3 امیر وزینی طاهر١، امیر حیاتی ٢، فراز پاک ضمیر ١- دانشجوی دکتری دانشگاه رازی کرمانشاه * ٢- کارشناس ارشد دانشگاه شهید رجائی تهران ٣- کارشناس ارشد دانشگاه شهید رجائی تهران تاریخ دریافت : ١٣٩١/٠٥/٢٠ تاریخ پذیرش: ١٣٩١/١٢/٠٥ چکیده هدف این تحقیق ، بررسی ارتباط مهارتهای حرکتی پایه (مهارتهای جابه جایی و کنترل شی ء) و فعالیت های جسمانی (فعالیت های سازمانیافته و فعالیت های ایستا) بود.
مهارتهای حرکتی پایه با استفاده از آزمون رشد حرکتی درشت (٢-TGMD) مورد ارزیابی قرار گرفتند و فعالیت های روزانه نیز به وسیله ی پرسش نامه ی فعالیت های یک سال گذشته (آرون و همکاران) که به وسیله ی محقق تعدیل شدهبود، بررسی شدند.
متغیر دیگری که پیشنهاد شده که با سطح فعالیت های بدنی در ارتباط است ، میزان تبحر در مهارتهای حرکتی پایه است ، اما نتایج پژوهش ها در مورد این متغیر پراکنده هستند (٧).
همچنین نقش شاخص تودهی بدنی به عنوان متغیر تعدیل کننده در رابطه ی بین مهارتهای حرکتی پایه و فعالیت های روزانه مورد بررسی قرار گرفت .
روش پژوهش نظر به موضوع این تحقیق که بررسی رابطه ی بین فعالیت های روزانه و مهارتهای حرکتی پایه در کودکان است ، از روش تحقیق توصیفی استفاده شد.
از این رو، پژوهش حاضر به بررسی ارتباط بین مهارتهای حرکتی پایه و فعالیت های روزانه در کودکان مقطع ابتدایی با در نظر گرفتن شاخص تودهی بدنی به عنوان متغیر تعدیل کننده پرداخته است .