چکیده:
هدف پژوهش: هدف این مقاله، تطبیق و بررسی نسخه های شناخته شده از فهرست مهرهای شاه سلیمان صفوی، و ارائه تصحیحی معتبر و مکمل از آنهاست. همچنین، تحلیل محتوای این رسالهها با استفاده از سایر منابع تحقیقی مربوط از اهداف دیگر این مقاله است.
روش/ رویکرد پژوهش: مقاله پیش رو با ماهیت و روش تحقیق تاریخی- توصیفی و تطبیقی، و بر پایه منشآت و متون دست اول تاریخی و تحقیقی نوشته شده است.
یافته ها و نتایج پژوهش: از میان فهرست های موجود، رونوشت رساله مهرنامه شاه سلیمان صفوی و رساله سفارشی شاه سلطانحسین درباره مشخصات مهرهای شاه سلیمانصفوی معتبر و مکمل یکدیگر به نظر می رسند. در این رسالهها به مشخصات ظاهری و کارکردهای دیوانی دوازده مهر حکومتی صفوی اعم از «مهر دادوستد»، «مهر شرف نفاذ»، «مهر نشان»، «مهر رقم خلعت»، «مهر کوچک انگشتر(مهر رقم فصول)»، «مهر مسوده»، «مهر ختم»، «مهر انا فتحنا»، «مهر ثبت شرف نفاذ»، «مهر ثبت همایون»، «مهر انگشتر کوچک(مهر [جواب] فصول)» و «مهر ابداعی در جلوس ثانی شاه سلیمان» پرداخته شده است، و در تفصیل هرکدام از این مهرها به تغییرات احتمالی شکل و اندازه و سجع آنها نسبت به دوران گذشته توجه شده است. با استناد به محتوای این رسالهها، این طور بهنظر می رسد که آداب کلی طرح و تحریر مهرهای دیوانی صفوی لااقل از دوران شاه طهماسب قواعد معین و نسبتا ثابتی داشته است و کمتر دستخوش تحول شده است. این موضوع می تواند سند موثقی در توجیه شباهت های موجود میان برخی مهرهای شناخته شده از سلاطین صفوی باشد.
Purpose: This paper examines a number of manuscripts of a treatise that lists the seals of the Safavid king. The purpose has been to prepare a reliable and complete edition of it. The document is one of the few resources that explain almost every aspect of a Safavid King’s seals in detail. The treatise is written during Shah Suleiman''s lifetime by his secretaries، apparently after Suleiman''s second enthronement. This is a highly valuable document for the study of documents and seals in post-Islam Iran.
Method/Research Design: Historical method was employed; data was gathered from Munshaat (=secretarial essays) and primary resources.
Findings and Conclusion: The «Seal book of Shah Suleiman» and another treatise from the time of Shah Sultan Hussain (1694–1722) seem to be trustworthy and complementary. The shape and usage of the twelve seals of the Safavid kings are mentioned in both. In the description of each seal changes in the shape، size and the rhyme of the seal are mentioned. It seems the design and calligraphy of the seals remained unchanged since the time of Shah Tahmasb (1524–1576) and followed the same regulations and rules.