چکیده:
در نظام حقوقی اسلام، عقد بیع در شمار عقود تملیکی قرار دارد، بی آن که میان معین بودن مبیع و کلی بودن آن تفاوتی وجود داشته باشد. از این رو در زمان تشخص مبیع، در فرضی که مبیع کلی باشد، میان فقیهان اختلاف نظر گسترده ای وجود دارد که آثار مختلف و بعضا متناقضی را به دنبال داشته است. تبیین این مهم و تحلیل آن برای دستیابی به نظریه ای متقن، می تواند از تشتت آرا به کاهد و احکام این عقد پرکاربرد را شفاف تر سازد. قانون مدنی نسبت به این مساله اجمال دارد و همین امر باعث شده است که برخی حقوق دانان، به تبعیت از نظام های حقوقی غرب، بیع را در فرض کلی بودن مبیع، عهدی بدانند و آن را از شمول عقود تملیکی خارج سازند. در این پژوهش نخست تبیین دقیقی از مفهوم کلی و اقسام آن به عمل آمده و با توجه به آن، آرای مختلف فقیهان در ارتباط با زمان تشخص مبیع کلی مورد بررسی قرار گرفته است. بر اساس یافته های این نوشتار، کلی مشاع با افراز معین می شود و در بیع کلی در معین و کلی در ذمه، اراده جدی بایع که مشتری گزینش و تسلیم مصداق کلی را به وی تفویض نموده است، معیار تشخص مبیع خواهد بود.
In the Islamic legal system، sale contract is regarded as among appropriative (tamlīkī) contracts، without any difference existing between the designation of the object of sale and its being wholesale (kullī). Thus، there has been a considerable controversy among the jurists on the time for designation of mabī‘ (object of sale) with the presumption that mabī‘ is wholesale، which would bring about different and in some cases contradictory impacts. Elucidation of this crucial issue and its analysis for achieving a definite theory can diminish diversity of views and make the rulings of this widely used contract more transparent. Civil law is brief about this issue، which has caused some lawyers، following the Western legal systems، to regard bay‘ as commitment (ahdī) with the presumption of mabī‘ to be wholesale and to exclude it from appropriative contracts. In this research، first an accurate elucidation of the concept “wholesale” and its different types is presented and thereby various opinions of the jurists have been examined in relation to the time for designation of wholesale mabī‘. Based on the findings of this writing، the joint (mushā‘) wholesale is designated by partition (ifrāz) and in designated wholesale (kullī dar mu‘ayyan) and indebted wholesale (kullī dar dhimma) the seller’s serious intention، to whom the customer has entrusted the selection and surrender of the wholesale instance، would be the criteria for designation of mabī‘.