چکیده:
محور اصلی این مقاله ، اثبات حاکمیت جو سوررئالیستی بر اولین مجموعه از داسـتان هـای کوتـاه زکریا تامر، با عنوان«صهیل الجواد الابیض »است . این نویسنده ی معاصر سوری اگـر چـه در اولـین گام های ادبی خود تحت تأثیر مستقیم آثار برجسته جهانی از قبیل آثار سارتر، کـامو و کافکـا بـوده است ، اما توانست است جسورانه قالب هـای کلاسـیک را درنوردیـده و بـه مکاتـب ادبـی وجهـه محلی دهد . تامر از جنبش های ادبی متأثر شد تا با استفاده از آنها به یبان مشکلات بـومی و منطقـه ای خود بپردازد. احساس پوچی ، مرگ اندیشی ، پناه بردن به عالم رؤیا و یخال پردازی نمونـه هـای معدودی از ادبیات سوررئالیستی است که وی هنرمندانه آن را در این مجموعـه بـه تـصویر کـشیده است . در این ژوهش ، نخست مهم ترین اصول و مبانی سوررئالیسم را بر شمرده ایم ، تا با تکیه بـر این مبانی ، رد پای این مکتب تأثیرگذار ادبی را در این مجموعه دنبال کنیم . لازم به ذکر اسـت ، کـل مجموعه که شامل یازده داستان کوتاه می باشد دستمایه این پژوهش قرار گرفته است تـا بـا اسـتناد به نمونه هایی از تصاویر ارائه شده ، حاکمیت تفکر سوررئالیستی بر این اثر ادبی را اثبات کنیم .
This article aims at proving the prevalence of the surrealistic characteristics in Zakariyya Tamir`s first short story collection entitled Sahil al-Jawad al-Abyad (The Neighing of the White Steed).Although this contemporary Syrian author was influenced directly by the works of the surrealist authors like Sartre and Camus and Kafka، he managed to digest classical forms and customize western literary schools as well. Tamir was influenced by literary movements and thereby explained his national and regional problems. Ideas such as absurdism and death phobia and seeking refuge to the world of dreams and imagination are but few examples of surrealistic features which he has artistically illustrated. In this study we have first enumerated the most important principles of surrealism based on which we may trace this influential literary school in the aforementioned collection. It should be noted that all the eleven stories in the collection have been investigated to prove the prevalent surrealistic thought in this literary work.
خلاصه ماشینی:
"برخـی از ایـن مبـانی که سوررئالیست ها با الهام از اصول مطرح شده در مانیفست های این جنبش ، در آثار هنری خـود بـه کار گرفته اند عبارتند از :اصالت به وهم ، خیال و رؤیا ، جذبه و جنون ، عشق ، طنز و هـزل ، نگـارش خودکار ، اشتیاق به امر حیرت آور ، آزادی و رهایی ، فرار از واقعیت و نقطه علیا(الاصـفر، ١٨٠:١٩٩٩، ١٧٧ وادونیس ، ١٣٨٥ :٦٧، ٧٠ ، ١٢٠، ١٥٠) در این بخش از پژوهش ، برخی از عناصر مذکور را که در داسـتان هـای مجموعـه «شـیهه اسـب سپید» حضوری فعال تر دارند به بحث گذاشته و زین ، با استناد به شواهدی از مـتن ، برخـی از ویژگـی های تصویر سوررئالیستی را یبان کرده ایم .
بعد از این که ابو احمد استکان چـای را روی میـز جـوان می گذارد از «ابو علی » که در کنار جوان نشسته می پرسد: چرا ازدواج نمی کنی ؟ با شنیدن ایـن سـؤال جوان با خود می اندیشد که اگر ابو احمد از من چنین سؤالی بپرسد به او چه پاسـخی خـواهم داد؟ او در تصورات خویش غرق می شود و با همسر یخالی اش گفتگو می کند : «أنت جمیلـه لـو کنـت غنـا لاشتریت لک کل جـواه العـال»(تـامر ، ١٩٧٨ :٩) بـا او از دوران کـودکی و روزگـار سـخت فقـر و گرسنگی صحبت می کند از آرزوها و رؤیاهای کودکی اش می گوید :«کنت أحلم بأن أغدو ملکـا لکـی أنقذ امیمه من الجوع و الفقر» (همان :١٠) داستان"الاغنیه الرزقـا ءالخـشنه " داسـتان محلـه ای اسـت فقیـر نشین ."