چکیده:
The subject of the present article is the problem concerning the unity of attributes and its relation to the unity of referent and multiplicity of concepts. In this problem، the theory of non-revealingness (‘adam-i kāshifiyat) of the multiplicity of concepts from multiplicity of referent is proved; and the rival theory، i.e.، the revealingness of the multiplicity of concept from the multiplicity of referent is disproved. The main purpose of bringing up the above issue is to elucidate the unity of attributes theory. The research method of the article is conceptual and propositional analysis and the approach is logical-analytical. The most important outcomes that this article has achieved are: 1. The concept of wāḥid (one) denotes referent only in terms of its meaning and not in other terms; thus، applying of multiple concepts to a single (wāḥid) referent of one is permissible; 2. The referent of existence integrates and originates the abstraction of multiple concepts; 3. Application of contradictory concepts to one essence would not necessitate contradiction in referent، except in modal difference or real contradiction.
خلاصه ماشینی:
البته ممکن است بر وجود واحد بسیط ، عاقل و معقول صدق کنند،۳- موجودی دگرگون شود به گونه ای که بر آن مفهوم عقلی و ماهیت کلی که قبل از آن صدق نمی کرد، صدق کند یا در وجود آن موجود، استکمالی رخ دهد؛ این گونه دگرگونی نه تنها محال نیست ؛ بلکه واقع است ؛ همان طور که معانی معقولی که به طور پراکنده در جماد، نبات و حیوان وجود دارند، در انسان واحد به حسب صورت ذات آن، به وجه جمعی، تحقق دارند (صدرالدین شیرازی، الحکمه المتعالیه فی الاسفارالعقلیه الاربعه ، ۳۲۴/۳-۳۲۵).
(صدرالدین شیرازی، الحکمه المتعالیـه فـی الاسفارالعقلیه الاربعه ، ۹۶/۵) ششم :حیثیت تقییدیه غیر مکثر موضوع به نظر برخی اختلاف دو مفهوم مساوق با وحـدت در مصـداق، از قسـم حیثیـت تقییدیـه است ؛ یعنی حیثیت تقییدیه ای که فقط مستلزم مغایرت در مفهـوم اسـت ؛ ولـی مکثـر موضـوع نیست و مفاهیم کثیر، در مصداق واحد جمع میشوند؛ مانند: مفهوم وجـود و تشـخص کـه از حیث مفهوم مغایرند؛ ولی از حیث حقیقت و مصداق خـارجی، اتحـاد دارنـد و تغـایر و عـدم حمل آنها به حسب حمل اولی ذاتی است (زیرا از حیث مفهوم، بینونت عزلی دارنـد)؛ امـا دو مفهوم به حمل شایع صناعی که مناط آن اتحاد در وجود است و به اعتبـار مصـداق واحـد، بـر یکدیگر حمل میشوند (همان، ۱۹۹/۷–۲۰۰).