چکیده:
هدف از این تحقیق، تعیین روایی و پایایی آزمون M-ABC برای کودکان شش ساله شهر اصفهان بود. بدین منظور 306 کودک در این تحقیق شرکت کردند. پایایی بین آزمونگرها با دو آزمونگر روی 50 کودک، پایایی آزمون – بازآزمون با فاصله یک هفته بین دو آزمون و روی 30 کودک به دست آمد. از طریق تحلیل عامل اکتشافی و تاییدی، روایی سازه ارزیابی شد. پایایی بین ارزیاب ها با میانگین ضریب همبستگی درون طبقه ای 98/0، عالی بود. میانگین ضریب همبستگی درون طبقه ای برای آزمون – بازآزمون، 77/0 به دست آمد. در این جامعه، سه عاملی بودن ساختار آزمون، همچنین درستی تخصیص مهارت ها به عامل های چالاکی دستی، مهارت های توپی و تعادل تایید شد. بر پایه یافته ها از آزمون M-ABC می توان برای ارزیابی مهارت های بنیادی کودکان شش ساله شهر اصفهان استفاده کرد.
The aim of the present study was to determine the validity and reliability of the Movement Assessment Battery for Children Test (M-ABC Test) for 6-year-old children of Isfahan city. 306 children participated in the study. Inter-rater reliability of the M-ABC test was estimated using two trained observers with 50 children. Test–retest reliability was assessed using 30 children with a one-week interval. To determine construct validity of this test، explanatory and confirmatory factors analyses were used. Agreement between testers was great with a mean intra-class correlation coefficient of 0.98. The mean intra-class correlation coefficient of 0.77 was obtained for test–retest reliability. Three-factor structure of M-ABC test and proper assignment of skills to manual dexterity، ball skill and balance factors were supported for this population. The According to these results، M-ABC test can be applied to assess fundamental skills of 6-year-old children of Isfahan city.
خلاصه ماشینی:
كارشناس ارشد رفتار حركتي دانشگاه آزاد اسلامي واحد اصفهان (خوراسگان)، گروه تربيت بدني و علوم ورزشي، دانشكدة تربيت بدني و علوم ورزشي، اصفهان، ايران چكيده هدف از اين تحقيق، تعيين روايي و پايايي آزمون M-ABC براي كودكان شش سالة شهر اصفهان بود.
تا كنون براي تشخيص اين كودكان از آزمونهاي مختلفي همچون آزمون تبحر حركتي بروئينينكس – اوزرتسكي 3 ، آزمون گوباي 4 ، آزمون مك كارون 5 ، آزمون يكپارچگي حسي كاليفرنياي جنوبي 6 ، آزمون اختلال حركتي تامي 7 و مجموعه آزمون هاي ارزيابي حركت كودكان 8 استفاده American Psychological Association Developmental coordination disorder Bruininks–Oseretsky test Gubbay McCarron Sensory integration and praxis test The test of motor impairment Movement Assessment Battery for children شده است (3).
اين آزمون، هنجار مرجع است؛ يعني براي مقايسة مهارت ها و توانايي هاي يك فرد با افراد مشابه طراحي شده است و عملكرد حركتي كودكان چهار تا دوازده سال را ارزيابي مي كند.
آزمون كرويت بارتلت نيز نشان داد كه تناسب و همبستگي بين داده ها، براي انجام تحليل عاملي به حد كافي بالاست (0001/0 براساس جدول 1، در بخش آزمون – آزمون مجدد، دامنة ضريب ICC براي تكاليف مختلف از 57/0 (ايستادن روي پاي ترجيحي) تا 1 (كشيدن ماز دوچرخه) است كه ثبات متوسط تا خوب نمره هاي آزمون در تكاليف مختلف را نشان ميدهد.
شاخص هاي نيكويي برازش مدل سه عاملي مجموعه آزمون هاي ارزيابي عملكرد حركتي كودكان شش ساله (M-ABC) در جدول 3 خلاصه شده است.