چکیده:
بررسی های علمی نشان می دهد که از سه ضلع مثلث ترافیکی : انسان ، خودرو و راه ، سهم انسان در رخداد حوادث تلـخ ترافیکـی به تنهایی حدود ٦٠ درصد و با مشارکت دو عامل دیگر تا ٩٥ درصد است . این همه تاثیر می تواند ناشی از ضعف فرهنگی باشـد. نظر به اینکه آموزش فرهنگ نظم و ایمنی صحیح ترافیکی ، بهترین راه کاهش این صدمات و زیان های جـانی ، جسـمی و مـالی است ؛ تعامل بهینه نیروی انتظامی با آموزش و پرورش برای ارتقای فرهنگ نظم و ایمنی ترافیکی کشور مورد توجه قرار گرفـت . باتوجه به ترکیبی بودن رویکرد تحقیق (کمی و کیفی )، وضع موجود آموزه های ترافیکی در کتاب های درسـی دانـش آمـوزان تـا مقطع پیش دانشگاهی و چگونگی آموزش فرهنگ ترافیک در ١٤ کشور جهان ، با استفاده از روش تحلیل محتوا بررسـی گردیـد. پرسشنامة تحقیق بین ٩٠ نفر از کارشناسان ، که با استفاده از روش نمونـه گیـری گلولـه برفـی انتخـاب شـده بودنـد، توزیـع و گردآوری گردید. پاسخ های دریافتی به سوال های پرسشنامه با استفاده از محاسبه میانگین ، آزمون t، سطح معناداری و بیشـینه و کمینه توصیف و تحلیل گردید. نتایج به دست آمده حاکی از آن بود که هر یک از عوامل نرم افزاری ، سخت افزاری ، سـاختاری ، آموزش نظری و آموزش عملی بر تعامل نیروی انتظامی با آموزش و پرورش جهت ارتقای فرهنگ نظم و ایمنـی ترافیکـی تـاثیر دارند. همچنین حصول هر یک از سه بعد دانشی ، عاطفی و رفتاری فرهنگ ترافیک توسط عوامل پنج گانه پیش گفته تایید شد. در پایان با استفاده از نتایج تحقیق چند پیشنهاد ارائه می شود.
خلاصه ماشینی:
"نظر به اینکه خاستگاه خودرو کشور ایران نیست و ایـن پدیـده تمـدنی بـا توجـه بـه نیازهای اروپای قرن هجدهم و پس از رخداد انقلاب صنعتی پا به عرصـه زنـدگی مـا انسان ها گذاشت ، آموزش فرهنگ ترافیک در ١٤ کشور جهان به شرح اسامی منـدرج در جدول ٤ مورد بررسی قرار گرفت : جدول ٤: کشورهای مورد مطالعه در مطالعات تطبیقی اروپا آسیا آمریکا اقیانوسه افریقا ١- هلند ٢- آلمان ٣- انگلستان ٤- سویس ٥- سوئد ٦- نروژ ١- ژاپن ٢- هند ٣- مالزی ٤- ترکیه ١- آمریکا ٢- کانادا ١- استرالیا ٢- نیوزیلند در انتخاب این کشورها، اهدافی به شرح ذیل نهفته بود که تعدادی از آن هـا عبارتنـد از: ١) کشورهای اروپایی در سطح جهان بـالاترین ایمنـی را از نظـر فرهنـگ نظـم و ایمنی ترافیکی دارند به گونه ای که هلند و سوئد ایمن ترین کشورها هستند، ٢) برای این بررسی از هر قاره نمایندگانی مؤثر و قابل توجه حضور داشته باشـد.
نتیجه گیری و پیشنهادها پس از بررسی پاسخ های دریافتی به سئوال های تحقیق ، نتایج به دسـت آمـده نشـان می دهد که عوامل پنج گانه نرم افـزاری ، سـخت افـزاری ، سـاختاری ، آمـوزش نظـری و آموزش عملی بر تعامل نیروی انتظامی با آموزش و پرورش برای ارتقای فرهنگ نظم و ایمنی ترافیکی موثر است ."