چکیده:
هدف این پژوهش ، مقایسه ویژگیهای شخصیتی شـامل خلـق وخـو، بـرون گرایـی، هیجـان طلبـی، انگیـزش پیشرفت و جایگاه مهار در دانشجویان چند قومیت ایرانی بود. پژوهش به روش علیـمقایسـه ای بـود. تعـداد ٢٢٦ دانشجوی دختر و پسر از واحدهای دانشگاه جامع علمیـکاربردی از چهار شهر با گویش های ترکـی، فارسی، کردی و لری به صورت تصادفی انتخاب و پرسشنامه خلق وخو (باس و پلامین ، ١٩٨٤)، فرم کوتـاه مقیاس برون گرایی پرسشنامه پـنج عـاملی (مـک کـرای و کاسـتا، ١٩٩٢)، هیجـان طلبـی (زاکـرمن ، ١٩٦٩)، انگیزش پیشرفت (ادواردز، ١٩٥٣) و جایگاه مهار درونیـ بیرونی (نوویکی و اسـتریکلند، ١٩٧٣) را تکمیـل کردند. نتایج حاصل از تحلیل مانوا بیانگر آن بود که میانگین نمـرات بـرون گرایـی و جایگـاه مهـار در بـین دانشجویان قومیت های مختلف با یـک دیگـر تفـاوت معنـادار داشـته اسـت ؛ در حـالیکـه میـانگین نمـرات خلق وخو، هیجان طلبی و انگیزش پیشرفت دانشجویان قومیت های مختلف تفـاوت معنـاداری بـا یـک دیگـر نداشته اند. نتایج آزمون تعقیبی LSD نیـز نشـان داد کـه دانشـجویان قومیـت لـر در مقیـاس بـرون گرایـی و جایگاه مهار بیرونی نمرات بالاتر و دانشجویان قومیت فارس در جایگـاه مهـار بیرونـی نمـرات کـم تـری در مقایسه با دانشجویان دیگر قومیت ها به دست آوردند. هم چنین دانشجویان پسر میانگین نمرات هیجان طلبـی و انگیزش پیشرفت بالاتری را نشان دادند. دانشجویان متعلق به قومیت های ایرانی در برخـی از ویژگـیهـای شخصیتی از قبیل برون گرایی و جایگاه مهار با یک دیگر تفاوت دارند.
خلاصه ماشینی:
"(Received; 28 Apr, 2015-Accepted; 22 Nov, 2015) Abstract The aim of this study was to compare personality characters such as temperament, extroversion, sensation seeking, achievement motivation, and locus of control among university students of Iranian ethnicities.
Chinga, Churcha, Katigbaka, Lockeb, Vargas-Flores et al.
بحث و نتیجه گیری هدف از انجام این پژوهش بررسی و مقایسۀ برخی ویژگیهای شخصیتی مانند خلـق وخـو، برون گرایی، هیجان طلبی، انگیزش پیشرفت و جایگاه مهار در بین دانشـجویان قومیـت هـای ترک، فارس ، کرد و لر بود.
نتایج به دست آمده از پژوهش مبین آن بود که میانگین نمرات برون گرایـی و جایگـاه مهـار دانشجویان متعلق به قومیت های مختلف با یـک دیگـر متفـاوت بـوده اسـت ؛ در حـالی کـه میانگین نمرات خلق وخو، هیجان طلبی و انگیزش پیشرفت دانشجویان قومیت هـای مختلـف با یک دیگر تفاوت معناداری نداشته است .
این تفاوت ها در خلال مطالعات بـین فرهنگـی بـه صـورت هـای مختلفـی گزارش شده است که میتوان علاوه بر مطالعات پیرامـون تفـاوت بـین ویژگـیهـای کلـی شخصیتی، فردگرایی در مقابل جمع گرایی، افراد و گروه ها کـه توسـط مـارکوس و کیتایـا (١٩٩٨)؛ فیسک و کاگیت جیباشی (١٩٩٩) و چارچ و کتیگ بـک (٢٠٠٥) گـزارش شـده است ، به تفاوت هایی در زمینۀ ویژگیهای روان شناختی (کیم و چائو، ٢٠٠٩)، آسـیب هـا و آسیب پذیری روان شناختی و شخصیتی (لاین ، ٢٠٠٢؛ سلبی و جوینر، ٢٠٠٨)، نحـوة پاسـخ به درمان و میزان بهبودی (استین و همکاران ، ٢٠١٠) در بین اعضای متعلـق بـه قومیـت هـای مختلف اشاره کرد."