چکیده:
برای بررسی سـرمایه اجتمـاعی و احـساس امنیـت بـا بهـرهگیـری از نظریـات تئوریپردازان سرمایه اجتماعی هم چـون پاتنـام، فوکویامـا، کلمـن و بوردیـو و بررسی برخی از نظریات مربوط به احـساس امنیـت هماننـد نظـرات دورکـیم ، گیدنز، پارسونز، هورنای و فروم چهارچوب تئوریک تدوین شد. سـه شـاخص اعتماد اجتماعی، روابط اجتماعی و مشارکت اجتماعی به عنـوان شـاخص هـای سرمایه اجتماعی انتخاب شدند. بر این اساس چهار فرضـیه تـدوین شـد و بـه روش پیمایشی با پرسش نامه پژوهشگر ساخته و با ٣٦٩ دانش آموز دختر مقطـع متوسطه منطقه چهار شهر تهران، که با روش نمونه گیـری طبقـه ای متناسـب بـا حجم نمونه انتخاب شده بودند آزموده شد.
خلاصه ماشینی:
"بنابراین ، نگارنده در تحقیق حاضر با توجه به اهمیـت نکـات ذکرشـده، درصـدد بررسی رابطۀ سرمایۀ اجتماعی دانش آموزان دختر دبیرستانی و احساس امنیت آنان است و سرمایۀ اجتماعی را به عنوان متغیر مستقل و تأثیرگذار (بـا شـاخص هـایی هـم چـون: اعتماد اجتماعی، گسترة روابط اجتماعی و مشارکت اجتماعی) بـر احـساس امنیـت در نظر میگیرد و به دنبال پاسخ گویی علمی و تحقیقی به ایـن سـؤال اصـلی اسـت : چـه رابطه ای بین سرمایۀ اجتماعی دختران دبیرستانی و احساس امنیت اجتماعی آنان وجود دارد؟ اهمیت و ضرورت پژوهش احساس امنیت نقش مهمی در زندگی اجتماعی افراد به ویـژه دختـران دبیرسـتانی دارد.
نگارنده در تحقیق حاضـر در نظـر دارد که یکی از راههایی که میتواند به افزایش احـساس امنیـت کمـک کنـد (سـرمایۀ اجتماعی) و مطالعۀ آن بین دانش آموزان خصوصا دختران در کشور ما کم تر مورد توجه قرار گرفته است (شجاعی باغینی، ٦٠:١٣٨٧) بررسی کند و از نتـایج آن بـرای پیـشبرد اهداف آموزشی توسط آموزش و پرورش، آموزش عالی، خانوادههـا و رسـانه هـا و بـه طور کلی کلیۀ مراکزی که به نوعی با برنامه ریزی برای افزایش احساس امنیـت زنـان و ارتقای سرمایۀ اجتمـاعی آنـان سـر و کـار دارنـد بهـره گیـرد و مـسئولان امـور را در برنامه ریزی آموزشی در سطح مدارس، دانشگاهها، ادارات و مؤسسات خدماتی مربـوط به زنان و خانواده یاری رساند.
نتایج تحقیق نشان داد که بین دو متغیر سرمایۀ اجتماعی دانش آمـوزان دختـر دبیرسـتانی و احـساس امنیت آنان رابطۀ مستقیم و مثبت وجود دارد و نشاندهندة این نکتـه اسـت کـه هرچـه سرمایۀ اجتماعی افراد بیش تر باشد، حساسیت آنها نسبت به مسائل مختلـف نـاامنی و نگرانی کم تر است و از احساس امنیت بیش تـری برخوردارنـد."