چکیده:
زمینه: هدف تدوین ارزش های اخلاقی در سازمان بروز رفتار اخلاقی کارکنان سازمانی است؛ بروز رفتار اخلاقی زمانی صورت می پذیرد که ارزش های اخلاقی بتوانند موانع رفتار اخلاقی در سازمان را از بین ببرند. بنابراین، هدف تحقیق حاضر بررسی ادبیات این حوزه و ارائه مدلی جهت ارزیابی تحقق این هدف است، در تحقیق حاضر سعی شده است تا از طریق تعریف متغیرهای میانجی موثر بر رفتار اخلاقی و بررسی پیامدهای ارزش های اخلاقی در سازمان مدلی طراحی شود که بتواند نقش ارزش های اخلاقی سازمانی در بروز رفتار اخلاقی کارکنان را بررسی نماید.
روش: تحقیق حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری تحقیق پرسنل بانک ملت در شهر تهران بوده و تعداد نمونه آماری با استفاده از فرمول کندال و روش نمونه گیری تصادفی ساده 350 پرسنل بود. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه استاندارد می باشد و جهت آزمون مدل از مدل تحلیل مسیر و مدل معادلات ساختاری استفاده گردید.
یافته ها: مبتنی بر شاخص ضرایب معناداری مشخص شد که ارزش های اخلاقی با هر سه بعد عدالت سازمانی رابطه مثبت و معناداری دارند. از ابعاد عدالت سازمانی تنها بعد عدالت تعاملی با هر دو بعد تعهد سازمانی و رضایت شغلی ارتباط دارد و بعد عدالت رویه ای نیز تنها با تعهد سازمانی رابطه دارد. تعهد سازمانی و رضایت شغلی نیز هردو با رفتار اخلاقی رابطه مثبت دارند.
نتیجه گیری: مدل تحقیق مورد تائید قرار گرفت که این مساله نشان می دهد: ارزش های اخلاقی سازمان می توانند از طریق ایجاد عدالت سازمانی، رضایت شغلی و تعهد سازمانی منجر به رفتار اخلاقی کارکنان شوند.
خلاصه ماشینی:
در این مقاله تلاش شده است تا با بررسی پیامدهای ارزشهای اخلاقی سازمان (عدالت سازمانی، تعهد سازمانی و رضایت شغلی) به چگونگی شکل گیری رفتار اخلاقی مبتنی بر ارزشهای اخلاقی پرداخته شود.
بحث همانطور که در قسمت تجزیه و تحلیل آماری آورده شد، مشخص شد که مدل طراحی شده از برازش خوبی برخوردار است پس میتوان چنین نتیجه گیری کرد که ارزشهای اخلاقی در سازمان میتوانند از طریق ایجاد عدالت سازمانی، رضایت شغلی و تعهد سازمانی منجر به بروز رفتار اخلاقی از سوی کارکنان شوند .
رد فرضیات 4 و 5 مدل این مساله را نشان میدهد که؛ عدالت توزیعی در نمونه تحقیق منجر به ایجاد رضایت شغلی و تعهد سازمانی در پرسنل نشده است.
براساس عدم تائید رابطه تعهد سازمانی و رضایت شغلی به سازمانها پیشنهاد میشود تا از طریق مطالعات مرتبط با تعهد سازمانی نوع تعهد پرسنل به سازمان را مورد بررسی قرار دهند و اگر این تعهد تنها از نوع تعهد مستمر است که پرسنل سازمان را فقط به دلیل هزینه بالای ترک خدمت ترک نمی کنند عارضه یابی عمیقی صورت گیرد تا دلایل عدم ایجاد تعهد عاطفی پرسنل مشخص شود تا از آن طریق بتوان راه حلهای در خور توجهی ارائه کرد.
که این پیامدها عبارت بودند از ابعاد عدالت سازمانی، تعهد سازمانی و رضایت شغلی در واقع این مدل این مساله را بیان میکند که تدوین ارزشهای اخلاقی در سازمان زمانی منجر به بروز رفتار اخلاقی خواهد شد که پرسنل آن را عادلانه بیابند و این عدالت درک شده بتواند احساس دلبستگی و تعهد آنان را به سازمان افزایش دهد و رضایت شغلی آنهارا بالا ببرد.