چکیده:
هدف از این پژوهش، تحلیل حیطهی مطالعاتی مقالات مدیریت ورزشی در نشریات علمی تخصصی داخل کشور و بر مبنای گرایش-های مقطع کارشناسی ارشد می باشد. جامعهی آماری تحقیق ، تمامی مقالات چاپ شدهی مدیریت ورزشی در نشریات علمی تخصصی کشور از ابتدا تا پایان سال 1391 بود که تمام آن ها به مثابه ی نمونه ی آماری انتخاب شدند (889N=). ابزار مورد استفاده در تحقیق یک برگهی کدگذاری شده بود که ضریب توافق بین کدگذاران آن به وسیله فرمول پی اسکات 89℅ بدست آمد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی (آزمون اسکات و خی دو) و همچنین، نرم افزار SPSS18 در سطح معناداری 05/0P≤ استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که بیشتر مقالات مدیریت ورزشی مربوط به هیچ یک از گرایش های مورد نظر نبودند (4/52 درصد) و در بین گرایشهای مدیریت ورزشی، گرایش های اوقات فراغت و ورزش های تفریحی (6/10 درصد)، بازاریابی ورزشی (9/9 درصد)، مدیریت راهبردی سازمانهای ورزشی (2/8 درصد)، مدیریت رسانههای ورزشی (8 درصد)، مدیریت رویدادهای ورزشی (3/7 درصد) و مدیریت اماکن و تأسیسات ورزشی (6/3 درصد) کمتر از پنجاه درصد را تشکیل دادند. همچنین، بین تعداد مقالات گرایش های مدیریت ورزشی مقطع کارشناسی ارشد تفاوت معناداری وجود دارد. نتایج این تحلیل محتوا می تواند راهنمای مناسبی در جهت برنامه ریزی در حوزهی نشریات علمی تخصصی مدیریت ورزشی ایران قرار گیرد.
The purpose of this study was analysis of study field of published sport management articles in Iran scientific- specialty journals based on MA areas. Statistical population of present study were including of all articles of sport management published in Iran scientific- specialty journals from first until end of spring 2013 that all them selected as samples (N=889). The measuring tool of this research was a coding sheet which by Scott test، agreement coefficient between coder measured ℅89. for data analysis used from descriptive and inferential statistical (Scott test and chi square). Also، the SPSS software used for data analysis in significant level p≤0.05. Research results showed that more articles of Sport Management are not linked to any desired areas (℅52.4) and between areas of sport management، areas of leisure time and recreational sports، sports marketing، strategic management of sports organizations، management of sports media، Management of sport events and management of sports Venues and facilities constituted ℅10.6، ℅9.9، ℅8.2، ℅8، ℅7.3 and ℅3.6 published articles in Iran scientific- specialty journals. Also، results showed that there was significant difference between article numbers in MA management articles areas. Result of this study can appropriate guideline being for planning in scientific- specialty journals of sport management in Iran.
خلاصه ماشینی:
حوزه های بازاریابی 2/3 درصد، مدیریت اماکن و تجهیزات 9/3 درصد، اقتصاد 9/3 درصد، ارتباطات، فناوری اطلاعات و رسانه 6/2 درصد، مدیریت راهبردی 1/7 درصد، کنترل، نظارت و ارزشیابی 2/5 درصد، تربیت بدنی در مدارس 7/9 درصد، اجتماع و ورزش 5/13 درصد، آموزش 6/2 درصد و سایر 1/7 درصد از مقالات مدیریت ورزشی این نشریه را به خود اختصاص داده اند.
یافته های تحقیق یافته های جدول 1 نشان می دهد که بیشتر مقالات مدیریت ورزشی مربوط به هیچ یک گرایش های مورد نظر نیستند (4/52 درصد) و در بین گرایش های مدیریت ورزشی گرایش های اوقات فراغت و ورزش های تفریحی، بازاریابی ورزشی، مدیریت راهبردی سازمان های ورزشی، مدیریت رسانه های ورزشی، مدیریت رویدادهای ورزشی و مدیریت اماکن و تاسیسات ورزشی به ترتیب با 6/10، 9/9، 2/8، 8، 3/7 و 6/3 درصد از مقالات چاپ شده نشریات علمی پژوهشی داخل کشور را تشکیل می دهند.
در بین گرایش های مورد نظر، گرایش های اوقات فراغت و ورزش های تفریحی، بازاریابی ورزشی، مدیریت راهبردی سازمان های ورزشی، مدیریت رسانه های ورزشی، مدیریت رویدادهای ورزشی و مدیریت اماکن و تأسیسات ورزشی به ترتیب با 6/10، 9/9، 2/8، 8، 3/7 و 6/3 درصد از مقالات چاپ شده نشریات علمی پژوهشی داخل کشور را تشکیل می دهند.
همان گونه که مشاهده می شود، گرایش اوقات فراغت و ورزش های تفریحی بیشترین تعداد مقالات را در بین گرایش های مقطع کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی در نشریات تخصصی مدیریت ورزشی داخل کشور به خود اختصاص داده است.