چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، بررسی کارکردهای رسانه ها در ترویج ورزش همگانی شهر کرمانشاه است. روش پژوهش توصیفی و از نوع پیمایشی است. جامعة آماری پژوهش کلیه کارشناسان رسانه ای، اساتید تربیت بدنی و شرکت کنندگان در ورزش همگانی شهر کرمانشاه بود که از روش نمونه گیری غیرتصادفی استفاده و 174 نفر به پرسشنامه پژوهش پاسخ دادند. از پرسشنامة بازبینی شده مرادی و همکاران (1390) استفاده شد که روایی آن توسط خبرگان و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ ( 79/0=α) تایید شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از شاخصهای توصیفی، آزمون کروسکال والیس و آزمون فریدمن استفاده شد. یافته های پژوهش نشان داد که از دیدگاه هر سه گروه فرهنگ سازی بالاترین میانگین و آموزش پایین ترین میانگین را در توسعۀ ورزش همگانی داشت. نتایج آزمون کروسکال والیس نشان داد که تفاوت معناداری بین دیدگاه سه گروه درمورد کارکردهای رسانه های جمعی در توسعۀ ورزش همگانی وجود نداشت. نتیجه گیری میشود که تمرکز هیات ورزش همگانی، اداره ورزش و جوانان بر فرهنگ سازی ورزش همگانی، آموزش، اطلاع رسانی و مشارکت اجتماعی به مثابه مهمترین کارکردهای رسانههای جمعی در توسعه ورزش همگانی شهر کرمانشاه باشند.
The aim of the present was a survey of mass media position in the development of sport for all in Kermanshah city. The research method was descriptive and type of survey. Research society was all physical education faculty members، media experts and sport for all participation of Kermanshah city. Sampling method was non randomization and 174 individual responded to the questionnaire of Moradi and et al (2011). The validity of the questionnaires was approved from the viewpoint of experts' and reliability with Cronbach's alpha (α = 0/79) was approved. To analyze the data، descriptive، Friedman test and kurskalvalis was used. The findings showed that according to mean culture building was highest rank and teaching was lowest rank. Also، result of kurskalvalis test showed that no significant difference between viewpoint of tree groups about mass media place in development of sport for all. It has been concluded that sport and office and sport for all organization of Kermanshah city focus on culture building، teaching، inform and social participation as the most important role of mass media in the development of sport.
خلاصه ماشینی:
از طرف دیگر، مرادی و همکاران (1390) در بررسی نقش رسانه¬های ورزشی در توسعۀ فرهنگ ورزش همگانی از دیدگاه صاحبنظران حوزه ورزش و رسانه گزارش کردند که با وجود تأثیر رسـانه¬های ورزشی بر توسعه ورزش همـگانی رسانه¬های ورزشـی توجه مناسب و مطلوبی به این مسئله نداشته اند و در برنامه¬ریزی خود زمان لازم را به ورزش همگانی اختصاص نمی-دهند و بیشتر برنامه¬سازی مختص ورزش قهرمانـی وحرفـه¬ای است.
از طرف دیگر، با توجه به نقش انکارناپذیر رسانه¬ها به عنوان قوی¬ترین ابزار در توسعۀ ورزش همگانی، این پژوهش به دنبال بررسی کارکردهای رسانه¬ها در توسعۀ ورزش همگانی از دیدگاه اساتید تربیت بدنی، کارشناسان رسانه و شرکت کنندگان در ورزش همگانی شهر کرمانشاه بود.
<رجوع شود به تصویر صفحه> جدول 5، اولویت بندی کارکردهای رسانه¬های جمعی را در توسع ورزش همگانی از دیدگاه پاسخ دهندگان بر اساس آزمون فریدمن نشان داده است که بر این اساس، فرهنگ سازی، اطلاع رسانی، مشارکت اجتماعی و آموزش به ترتیب مهم¬ترین اولویت¬های رسانه¬های جمعی بودند.
<رجوع شود به تصویر صفحه> </رجوع شود به تصویر صفحه></رجوع شود به تصویر صفحه> بحث و نتیجه گیری هدف پژوهش حاضر بررسی کارکردهای رسانه¬های جمعی در توسعۀ ورزش همگانی از دیدگاه سه گروه اساتید تربیت بدنی، کارشناسان رسانه¬ای و شرکت کنندگان در ورزش همگانی شهر کرمانشاه بود.
این یافته با نتایج پژوهش¬های مرادی و همکاران (1390)، قاسمی (1386)، آقاجانی و نادری نژاد (1389) که در نتایج خود بر نقش فرهنگ سازی رسانه¬های جمعی در توسعۀ ورزش همگانی تاکید کرده بوند، همسو است.
مطالعه و بررسی نگرش متخصصان تربیت بدنی به نقش رسانه های جمعی در گرایش مردم به ورزش قهرمانی و همگانی.