چکیده:
هدف: بررسی میزان آشنایی دانشجویان سه سال آخر پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز با پزشکی مبتنی بر شواهد بوده است. روش/رویکرد پژوهش: بهروش توصیفی- تحلیلی، از طریق ابزار پرسشنامه و نمونهگیری، نظر تعداد 226 نفر از دانشجویان سه سال آخر پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز درباره مقوله پزشکی مبتنی بر شواهد پیمایش شده است. یافتهها: بیشترین میزان آشنایی دانشجویان درباره مراحل پنجگانه پزشکی مبتنی بر شواهد، مربوط به مرحله چهارم "پیادهسازی شواهد در محیط بالینی" با میانگین 37/3 است و میان دو متغیر جنسیت و سطح تحصیلی با میزان آشنایی دانشجویان با پزشکی مبتنی بر شواهد رابطه معناداری وجود ندارد. نتیجهگیری: دانشجویان پزشکی با پزشکی مبتنی بر شواهد آشنایی اندکی دارند؛ این امر نیازمند توجه مسئولان و رؤسای دانشگاه علوم پزشکی شیراز در راستای برگزاری کلاسهای آموزشی و کارگاههای پزشکی مبتنی بر شواهد است.
خلاصه ماشینی:
"پرداختن کامل به پزشکی مبتنی بر شواهد مستلزم عبور گام به گام از مسیری پنج مرحله ای است : ١) طراحی یک سؤال بالینی با ساختاری مناسب ؛ ٢) یافتن بهترین شواهد برای پاسخ به این سؤال ؛ ٣) ارزیابی منتقدانه شواهد به دست آمده ؛ ٤) به کار بردن شواهد و ترکیب شواهد نقدشده با ارزش های بیمار و تجربیات بالینی ، و ٥) ذخیره سازی اطلاعات و ارزیابی نحوه انجام مراحل ١ تا ٤ به منظور اصلاح مداوم کیفیت انجام آنها و نیز دسترسی آسان برای استفاده بعدی (گلازیو، دلمار و سالزبری ٣، ٢٠٠٧).
از آنجایی که دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز یکی از قطب های مهم پزشکی ایران نیازمند توانمند کردن دانشجویان پزشکی با مفهوم ''پزشکی مبتنی بر شواهد'' است ، این پژوهش با هدف Nalliah &Lai .
Llic, Tepper, & بررسی میزان آشنایی و تعیین چگونگی برخورد دانشجویان سه سال آخر پزشکی دانشگاه Misso علوم پزشکی شیراز با فرآیند پنجگانه پزشکی مبتنی بر شواهد (طرح سؤال بالینی ، جستجوی Bookstaver .
٢٦ ٧ کل (طرح سؤال بالینی) ٦١ـ٢ %٨٢ داده های مربوط به میزان آشنایی دانشجویان با مرحله دوم پزشکی مبتنی بر شواهد، یعنی یافتن شواهد از طریق جستجوی منابع ، بیانگر آن است که مؤلفه های ''سؤال از استادان بالینی '' و ''جستجو در کتاب های مرجع زبان اصلی '' با میانگین های ٣."