چکیده:
مقدمه: این پژوهش با هدف تعیین میزان اثربخشی برنامه آموزش مدارس مروج سلامت در پیشگیری اولیه از اعتیاد در دانش آموزان مقطع متوسطه استان قم در سال تحصیلی 93-92 به اجرا درآمد.
روش: این پژوهش از نوع شبه تجربی است که 400 دانش آموز(200نفرپسر و 200 نفردختر ) به صورت تصادفی خوشه ای از کل دانش آموزان مقطع متوسطه استان قم، انتخاب شدند. و با اختصاص به دو گروه آموزش و کنترل گمارده شدند. برای بررسی اثر بخشی برنامه آموزش مدارس مروج سلامت در گروه های آزمایش و کنترل از دو پرسشنامه استفاده شد. اولین پرسش نامه، APS (سنجش آمادگی به اعتیاد) و دومین پرسش نامه نیز مقیاس نگرش نسبت به مواد مخدر بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از برنامه آماری 15SPSS و از شاخص ها و روش های آماری میانگین، انحراف استاندارد، و تحلیل کوواریانس استفاده شد.یافته ها:نتایج نشان داد آموزش برنامه مروج سلامت درکاهش گرایش به سوء مصرف مواد، گرایش فعال و گرایش منفعل دانش آموزان موثر بوده است. در بررسی جداگانه اثر بخشی آموزش ها بر گروههای دختر و پسر، نتایج نشان داد آموزش برنامه مروج سلامت در کاهش گرایش به سوء مصرف موادو گرایش فعال و گرایش منفعل در دانش آموزان دختر موثر بوده است، در حالی که در دانش آموزان پسر موثر نبوده است. همچنین آموزش مروج سلامت در ایجاد نگرش منفی دانش آموزان نسبت به مصرف مواد موثر است. در بررسی جداگانه در گروه های دختر و پسر، آموزش برنامه مروج سلامت در ایجاد نگرش منفی دانش آموزان دختر نسبت به مصرف مواد موثر بوده است در حالی که در دانش آموزان پسر موثر نبوده است.
نتیجه گیری: نتایج به دست آمده از این پژوهش اثربخشی برنامه مروج سلامت در پیشگیری اولیه از اعتیاد در دانش آموزان مقطع متوسطه استان قم را به اثبات می رساند.
The purpose of this study was to determine the effectiveness
of health promoting schools’ educational programs in the
primary prevention of addiction in high school students in
the ٩٠-٩١ academic year in Qom. In this quasi-experimental
study ۴٠٠ students (٢٠٠ males and ٢٠٠ females) were
selected randomly (cluster sampling) among all high school
students of Qom province. They were then divided randomly
into experimental and control groups. To investigate the
effectiveness of health promoting schools’ educational
programs in the two groups of experimental and control, two
separate questionnaires were prepared. The first
questionnaire was APS (addiction potential scale) and the
second one was to measure attitudes towards drugs. In order
to analyze the data SPSS ١۵ statistical software was used and
indices like mean, standard deviation, correlation and
covariance analysis (Anova) were used. The results showed
that health promoting educational programs were effective in
decreasing students’ tendency to drug abuse, active tendency
and passive tendency. Further studies of the effectiveness of
educational programs on males and females showed that
health promoting educational programs were effective in
decreasing female students’ active and passive tendency to
drug abuse. They were not effective on male students. The
programs also created a negative attitude towards drug use in
students. Further studies showed that the programs were
effective in creating a negative attitude towards drug use
mostly in female students rather than that of male Students.