چکیده:
مخاطرات محیطی خود شامل مخاطرات انسانی و طبیعی است. مخاطرات انسانی از مهمترین عوامل مرگ و میر انسانها به شمار میرود. تحقیقات اخیر در ایران نشان میدهد که 25 درصد تلفات ناشی از مرگ و میرهای غیرطبیعی، به تصادفات جادهای مربوط است. هدف از این پژوهش، بررسی تاثیر اجرای قانون جدید راهنمایی و رانندگی بر مخاطرات انسانی ناشی از تصادفات در راههای برون شهری استان خراسان شمالی است. روش تحقیق به کار گرفته شده در این پژوهش، توصیفی ـ تحلیلی است. تصادفات بهار 1391 و زمستان 1390 (پس از اجرای قانون جدید راهنمایی و رانندگی) در مقایسه با تصادفات بهار 1390 و زمستان 1389 (قبل از اجرای قانون جدید راهنمایی و رانندگی) به طور متوسط با افزایش 5/26 درصدی روبهرو بوده است و این به معنی عدم تاثیر مثبت اجرای قانون جدید راهنمایی و رانندگی در مخاطرات انسانی ناشی از تصادفات است. بیشترین افزایش تصادفات در تصادفات جرحی به میزان 160 فقره مشاهده شده و به تبع آن، متاسفانه تعداد مجروحان نیز 309 نفر افزایش داشته است که این امر بیانگر افزایش شدت تصادفات نیز هست. پس از تصادفات جرحی، تصادفات خسارتی با 33 فقره دارای افزایش بیشتری بوده است. تنها نکته مثبت در بخش تصادفات کاهش 3 فقرهای تصادفات فوتی و کاهش 6 فوتی در بازه زمانی مورد بررسی در استان خراسان شمالی پس از اجرای قانون جدید راهنمایی و رانندگی است. نتایج آزمون اسپیرمن بیانگر رابطه معکوس بین سن رانندگان و میزان تصادفات و به تبع آن، کاهش مخاطرات انسانی ناشی از تصادفات در گروه سنی رانندگان میانسال و بزرگسال است.
خلاصه ماشینی:
این افزایش تصادفات به طور کلی بیانگر عدم تأثیر مثبت اجرای قانون جدید راهنمایی و رانندگی در اولین ماه پس از اجرای آن در پلیس راه استان خراسان شمالی بوده است.
در بررسی وضعیت پاسگاههای پلیس راه در این بازه زمانی مشخص شد که پلیس راه شیروان هیچ گونه تغییری در تعداد تصادفات رخ داده نداشته است؛ ولی در سایر پاسگاههای پلیس راه استان خراسان شمالی در دی ماه 1390 نسبت به دی ماه 1389، شاهد افزایش تصادفات بودهایم که بیشترین افزایش آن به میزان 13 فقره مربوط به پلیس راه چمنبید است.
این افزایش تصادفات به طور کلی بیانگر عدم تأثیر مثبت اجرای قانون جدید راهنمایی و رانندگی پس از اجرای آن در پلیس راه استان خراسان شمالی بوده است.
این افزایش تصادفات به طور کلی بیانگر عدم تأثیر مثبت اجرای قانون جدید راهنمایی و رانندگی در بخش تصادفات پس از اجرای آن در پلیس راه استان خراسان شمالی بوده است.
این افزایش تصادفات به بیانگر عدم تأثیر مثبت اجرای قانون جدید راهنمایی و رانندگی در بخش تصادفات پس از اجرای آن در پلیس راه استان خراسان شمالی بوده است.
این افزایش تصادفات در زمستان 1390 به طور کلی بیانگر عدم تأثیر مثبت اجرای قانون جدید راهنمایی و رانندگی در بخش تصادفات پس از اجرای آن در پلیس راه استان خراسان شمالی بوده است.
این افزایش تصادفات در بهار 1391 به طور کلی بیانگر عدم تأثیر مثبت اجرای قانون جدید راهنمایی و رانندگی در بخش تصادفات پس از اجرای آن در پلیس راه استان خراسان شمالی بوده است.