چکیده:
The present research aims to examine the way family economy is represented in Channel Two’s telefilms (made-for-TV movies). First، five main components of family economy are introduced and then the way they are represented in the 1390(Iranian calendar) telefilms is analyzed. The findings show that in 92 percent of the telefilms “attempt to earn money”، in 31 percent “in-house jobs”، in 15 percent “in-house production of certain family needs” (except for daily food) and in 15 percent “use of Iranian goods” are represented. In 23 percent of the examined telefilms children had only a consuming role and they spent their leisure time playing or studying. “Financial investment by family” was not represented in any of the telefilms. Also، based on group discussions with programmers and TV experts، the following were suggested: holding expertise meetings for programmers on the “family economy”; using family economy’s consultants at the stage of writing scripts; and avoiding advertising foreign-made، unnecessary and luxury goods.
خلاصه ماشینی:
شایان ذکر است که مطابق با سیاست های رسانه ملی، یکی از مأموریـت هـای اصـلی شبکه دو سیما، در حوزه خانواده تعریف شـده اسـت و از طـرف دیگـر، بـا توجـه بـه نامگذاری سال ١٣٩٠ به عنوان سال جهاد اقتصادی شایسته است که این شبکه ، متناسب با شعار سال نیز اقدام به برنامه سازی نماید.
ـ ارائه محورها و اهم مقوله های اقتصـاد خـانواده و همچنـین ارائـه مـدل نظـری و عملیاتی مربوط برای تحلیل محتوای کیفی برنامه ها از منظر اقتصاد خانواده نیز میتوانـد یکی از اهداف این پژوهش شمرده شود.
چارچوب نظری چارچوب نظری این پژوهش با تلفیق و بهره گیـری از مبـانی نظـری مـرور شـده ارائـه میشود: بازنمایی اقتصاد خانواده در برنامه های نمایشـی، بـر اقتصـاد خـانواده هـا و در نتیجـه بـر توسعه اقتصادی جامعه تأثیرگذار است .
محورهای این بازنمایی و اهم مقوله هـای آن ، «نحـوه کسب درآمد خانواده » (مقوله های مشاغل خانگی، تلاش برای کسب درآمد و کسـب درآمـد حلال )؛ «نحوه مدیریت هزینه خانواده » (تولید خانگی برخـی مایحتـاج ، اسـتفاده از کالاهـای داخلی، انفاق ، وجوهات شرعی، پرهیز از مصرف گرایی و تجمل گرایی)؛ «تعامـل اقتصـادی و همدلی و همیاری اعضای خانواده بـویژه در مشـکلات »؛ «آینـده نگـری اقتصـادی خـانواده » (بیمه ، سرمایه گذاری و پس انداز) و «جامعه پذیری اقتصادی فرزندان » است .