چکیده:
هدف از نگارش این مقاله ، بررسی تاثیر وسایل ارتباط جمعی بر آگاهی سیاسی دانشـجویان در دانشگاه اصفهان بوده است . این مطالعه بر روی ١٦٠ نفر از دختران و پسران دانشجوی دانشگاه اصفهان انجام شده است . ابعاد آگاهی سیاسی به سه متغیر (آگاهی از مفاهیم سیاسی، آگـاهی از نهادهای سیاسی و آگاهی از تاریخ سیاسی) تقسیم میشود. با در نظر گرفتن سـه نـوع وسـایل ارتباط جمعی (رسانه های چاپی، رسانه های پخش و رسانه هـای دیجیتـال )، مشـاهده شـد کـه همبستگیهای معناداری میان مصرف رسانه های چاپی، رسانه های پخش و رسانه های دیجیتال با ابعاد آگاهی از مفاهیم سیاسی، آگاهی از نهادهای سیاسی و آگاهی از تاریخ سیاسی وجود دارد. یافته ها همچنین نشان داد که مصرف رسانه های دیجیتال ارتباطی مثبت اما غیرمعنادار با آگـاهی از مفاهیم سیاسی دارد.
خلاصه ماشینی:
با در نظر گرفتن سـه نـوع وسـایل ارتباط جمعی (رسانه های چاپی، رسانه های پخش و رسانه هـای دیجیتـال )، مشـاهده شـد کـه همبستگیهای معناداری میان مصرف رسانه های چاپی، رسانه های پخش و رسانه های دیجیتال با ابعاد آگاهی از مفاهیم سیاسی، آگاهی از نهادهای سیاسی و آگاهی از تاریخ سیاسی وجود دارد.
از این رو، در زمان فعلی که مردم بیشتر به دنبـال اخبـار سیاسـی هسـتند و حرکت های اعتراضی و جنبش های اجتماعی گوناگونی شکل گرفتـه ، لازم اسـت نقـش رسانه ها و تأثیر و عملکرد آنها بر آگاهی سیاسی افراد، به دقت مورد بررسی قرار گیـرد.
ویسرز١ (٢٠٠٨) در پژوهش خود در زمینـه تـأثیر رسـانه هـای دیجیتـال بـر آگـاهی سیاسی دانشجویان مورد مطالعه بلژیکی و کانادایی، با روش گـروه آزمـون و شـاهد بـه این نتیجه میرسد که گروه آزمون نسبت به گروه کنترل ، به لحاظ اطلاعاتی و شـناخت ، قویتر هستند و تأثیر رسانه های دیجیتال نیز بر آنان بیشتر بوده است .
مقـدار همبستگی چندگانه (R) رسانه های ارتباط جمعی بـا آگـاهی از تـاریخ سیاسـی ٥٩درصـد است که مقدار قابل تبیین واریانس های آگاهی از تاریخ سیاسی را از روی ابعاد رسانه هـای ارتباط جمعی نشان میدهد.
در مجموع ، رابطه رسانه های ارتباط جمعی بـا تمـام ابعـاد آگـاهی سیاسی به جز تأثیر رسانه های دیجیتال بر آگاهی از مفاهیم سیاسـی در سـطح ٠/٠٥ >P معنادار است .
نتایج پژوهش نشان داد که رابطه بین میزان مصرف رسانه های چاپی با تمـامی ابعـاد آگاهی سیاسی معنادار و مثبت است .
Bowling along: America's Declining Social Capital Journal of Democracy, Vol. 6, pp.