چکیده:
ساختار زبانی و زیباییشناختی، از طریق رمزها و قراردادهای تولید متن رسانه ای، قراردادهـای استفاده از متن رسانه ای را خلق میکنند. مقاله حاضر با استفاده از روش «فرا هم نهاد کیفـی» و مرور ادبیات نظری مربوط به روایت شناسی و نشـانه شناسـی در مطالعـات فـیلم و بـازیهـای رایانه ای، اثرات مداخله یادگیری قراردادهای اسـتفاده از بـازیهـای رایانـه ای را بـر پـذیرش قراردادهای استفاده از فیلم (برنامه نمایشی تلویزیونی)، به مثابه دو ژانر در متون رسانه ای، مورد بررسی قرار می دهد. برای این منظور، ساختارهای زبانی و زیبایی شناختی فیلم و بازی رایانه ای مورد مطالعه مقایسه ای قرار گرفته است . نتایج پژوهش نشان داد که این ساختار ها در بازی های رایانه ای، اختیارات کاربران را در سطوح «مواجهه با متن » و «تصـرف در مـتن » افـزایش و در سطح «تفسیر متن » کاهش می دهند؛ در حالی که فیلم ها، معکوس این وضعیت را در ارتبـاط بـا مخاطبان خود به وجود میآورند.
خلاصه ماشینی:
پرسش های محوری پژوهش در این پژوهش در مطالعه قراردادهای استفاده مخاطب از متن رسـانه ای، بـر «اختیـارات مخاطب » در فرایند برقـراری ارتبـاط بـا بـازیهـای رایانـه ای و فـیلم (برنامـه نمایشـی تلویزیون ) تمرکز شده است تا روشن شود که اختیـارات مخاطـب در فراینـد برقـراری ارتباط با هر کدام از این دو گونه از متن رسانه ای، چه تفاوت هایی با یکدیگر دارنـد؟ و تفاوت میان آنها برای مخاطبان تلویزیون چه انتظارات و تمایلاتی ایجاد میکند؟ روش پژوهش این مقاله با در نظر گرفتن بازیهای رایانه ای و فیلم (برنامه نمایشی تلویزیونی (٢)) به مثابـه دو ژانر در متون رسانه ای و با محدود کردن دامنه بررسیهای خود به تحلیـل سـاختارهای زبانی و زیباییشناختی آنها، با استفاده از «روش فرا هم نهاد کیفی ١»، تازه تـرین نظریـه هـای روایت شناسی و نشانه شناسی را در مطالعات بازیهای رایانه ای و فیلم ، در خـدمت تبیـین موضوع اثرات مداخله یادگیری قراردادهای استفاده از بازی رایانه ای بر پـذیرش و تمایـل به قراردادهای استفاده از فیلم (برنامه نمایشی تلویزیونی) درآورده است .
با مرور سطوح سه گانه عناصر ساختار زبانی و زیباییشـناختی بـازیهـا و نظـر افکنـدن اجمالی بر شباهت ها و تفـاوت هـای آن بـا عناصـر سـاختار زبـانی و زیبـاییشـناختی فـیلم (برنامه های نمایشی تلویزیـون )، در بخـش بعـدی، ایـن موضـوع تحلیـل خواهـد شـد کـه تفاوت های ساختار زبانی و زیباییشناختی بازیها و فیلم ها، چگونه بر قراردادهـای اسـتفاده از متن و سطح اختیارات استفاده کنندگان این دو ژانر از متون رسانه ای تأثیر میگذارد.