چکیده:
«آرایش رسانه ای کارآمد» الزام اصلی ماموریت صداوسیماست و از این رو، ضرورت دارد کـه الگویی برای تنظیم آرایش رسانه ای تدوین شود تا با در نظر گرفتن آن ، صداوسـیما ماموریـت خود را محقق و بر تهدیدات امپریالیسم رسانه ای نیز فایق آید. به این ترتیب مسئله این است که الگوی آرایش رسانه ای صداوسیما چگونه باید باشد؟ در پاسخ به این پرسش ، پـژوهش حاضـر به صورت کیفی، اکتشافی و استقرایی و با بهره گیری از روش تئوری زمینه ای انجام گرفته است . داده های پژوهش از طریق مصاحبه عمیق با ١٥ کارشـناس ، گـردآوری و پـس از اسـتخراج و کدگذاری، مقوله بندی شده است . در نهایت ، نظریه ای در قالب الگوی گام به گام شکل گرفته که شامل گام های زیر است : پیش گام . تنظـیم عقبـه ١. رویکردهـای طراحـی ٢. تفکیـک پـارادایم ٣. تنظیم اصول طراحی ٤. تعیین نوع آرایش آفندی، تدافعی ٥. شناخت وضع موجود ٦. ترسیم وضع مطلوب ٧. تعیین حوزه نفوذ تمدنی ٨. تنظیم حوزه های آرایش ٩. سـازماندهی١٠. تبیـین اهداف ، ماموریت ها و چشم انداز ١١. تامین منـابع انسـانی و امکانـات ١٢. هـدایت و رهبـری ١٣. انتشار پیام و ١٤. نظارت و بازطراحی.
خلاصه ماشینی:
الگوی طراحی آرایش رسانه ای صداوسیما در فضای نوین رسانه ای جهان دکتر عبدالعلی علیعسگری *، دکتر سیاوش صلواتیان **، اسماعیل ارجمندی چکیده «آرایش رسانه ای کارآمد» الزام اصلی مأموریت صداوسیماست و از این رو، ضرورت دارد کـه الگویی برای تنظیم آرایش رسانه ای تدوین شود تا با در نظر گرفتن آن ، صداوسـیما مأموریـت خود را محقق و بر تهدیدات امپریالیسم رسانه ای نیز فایق آید.
یافته های پژوهش پژوهش حاضر که مصاحبه های عمیق خود را ابتدا بـا چیسـتی آرایـش رسـانه ای آغـاز میکرد، در یک جمع بندی جامع از نظر کارشناسان ، به این تعریـف از آرایـش رسـانه ای دست یافت : «تأمین و طراحی کامل و جامع استقرار بهترین ترکیب بندی و جبهه بندی رسـانه ای و چیدمان منابع و امکانات و جهت گیری مناسب انـواع برونـدادهای رسـانه ای بـا کـاربرد صحیح استعدادهای بـالقوه و بالفعـل خـودی و تنظـیم روابـط هماهنـگ اجـزای نظـام رسانه ای؛ برای دستیابی حداکثری به اهداف ، چشم انداز، استراتژی و مأموریـت سـازمان رسانه ای؛ ضمن دستیابی به هر مخاطب در زمان و مکان و موقعیت خاص خود و تأمین دسترسی مخاطب به رسانه ها و در نهایت ، تبدیل آنهـا بـه پیـام هـای ارتبـاطی مـؤثر بـه دوستان و دشمنان و بیطرفان ؛ به منظور جلب و حفظ طیف هـای مخاطـب بـیتوجـه ، گذرا، ثابت و وفادار در فضای رقابتی سپهر رسانه ای؛ و پاسـخ بـه تهدیـدات بیرونـی و نیازهای داخلی جامعه ، مخاطـب و نظـام ؛ و در نهایـت ، بهینـه سـازی کیفیـت و کمیـت رسانه ها در کشف و شکوفایی مخاطب برای رساندن او به حد انسان طراز و کامل ».