چکیده:
این پژوهش با هدف شناخت موضوعات مهم شرکت آبفای ایران ، اولویت ها و چگـونگی پوشـش اخبار آن از دید مدیران و کارشناسان این شرکت و همچنین آگاهی از میزان و چگـونگی پوشـش اخبار آب در شبکه های ١ و ٥ سیما انجام شده است . جامعه آماری این پـژوهش در روش تحلیـل محتوا، تمـامی اخبـار شـبکه هـای ١ و ٥ سـیما در بهـار، تابسـتان و پـاییز سـال ٩٣ و در روش پیمایش ،کارشناسان و مسئولان آبفا بودند که با استفاده از روش نمونـه گیـری تصـادفی طبقـه ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات ، پرسشنامه محقق ساخته بـوده اسـت . بـه منظـور بررسـی پرسش ها نیز از جداول توصیفی دوبعدی استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که تنها ١/٥ درصـد از کل خبرهای شبکه های مورد بررسی به آب و فاضلاب اختصاص دارد و زمان حـدود نیمـی از این خبرها کمتر از ٣٠ ثانیه و بیشترین فراوانـی پخـش اخبـار آب ، مربـوط بـه اولویـت چهـارم (طرح های عمرانی و توسعه ) بوده است . همچنین ، بین اولویت و میزان ، منابع و چگـونگی پخـش موضوعات آب و فاضلاب از دید صاحبنظران با اولویت و میزان ، منابع و چگونگی مـوارد پخـش شده در اخبار شبکه ١ و ٥ سیما تفاوت وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
درواقع پژوهش پیش رو در پی یافتن پاسخی برای پرسش های زیر است : ـ موضوعات مهم آب و فاضلاب کشور از نظر کارشناسان و مسئولان آبفا کدام هستند؟ ـ مدیریت پوشش موضوعات مهم آب و فاضلاب کشـور از نظـر صـاحبنظران ایـن حوزه و در اخبار شبکه های ١ و ٥ سیما چگونه است ؟ ـ موضوعات ، اولویت های انعکاس ، چینش ، رویکـرد، مـدت زمـان اختصـاص داده شده و قالب های اخبار آب و فاضلاب در اخبار شبکه های ١ و ٥ سیما چگونه است ؟ ـ منابع پخش خبرهای آب و فاضلاب در اخبار شبکه های ١ و ٥ سیما چگونه است ؟ ادبیات نظری پژوهش پژوهش حاضر پرسش هـای مطـرح شـده و اهـداف پـژوهش را از دو زاویـه عملکـرد رسانه ها و آنچه که صاحبنظران آبفا معتقدند که باید باشد، مورد بررسـی قـرار داد و بـا کمک نظریه های مربوط را آن را ارزیابی کرد.
همچنین ، با کمک نظریه مسئولیت اجتماعی در پی آن پاسـخگویی بـه پرسـش هـای زیر هستیم : آیا رسانه ها صرفا اطلاع رسانی کرده یا به تفسیر و تحلیل خبر نیز پرداخته اند و عمق و لایه های موضوع را نیز مورد بررسی قرار داده اند؟ آیا اخبـار از منـابع موثـق و قابل اتکا منتشر شده است ؟ آیا شبکه های ١ و ٥ سیما توانسته اند مسئولیت ها و تعهدات خود را در زمینه مقوله با ارزشی چون آب به خوبی انجام دهند؟ آیا رسانه ها به عنوان یک میانجی توانسته انـد موضـوعات مهـم و بحرانـی همچـون محدودیت منابع آب را برای مخاطبان معنادار کنند و به آن بیش از سایر اخبار بپردازنـد بویژه آنکه اغلب انتظار میرود چنین اخباری به عنوان اخبار اصـلی در کنـداکتور خبـر گنجانده شود؟ آیا اخبار مربوط به آب ، به عنوان خبری با ارزش دربرگیـری بسـیار بـالا که سایر مباحث از جمله محیط زیست و ...