چکیده:
هدف از مقاله حاضر، مطالعه مولفه های اقتصاد مقاومتی در تبلیغات بازرگانی سیمای شبکه اصفهان در بهار٩٣ است . از میان بخش های مختلف مورد تاکید در سیاست هـای کلـی اقتصـاد مقـاومتی، سیاست «مدیریت مصرف » به لحاظ نیاز به فرهنـگ سـازی و برخـورداری از رابطـه دوسـویه بـا سیاست های «تقویت فرهنگ مقاومت در بین آحاد جامعه » و «تبدیل اقتصاد مقـاومتی بـه گفتمـان فراگیر و رایج ملی» به عنوان مطالعه موردی در این پژوهش بررسی میشود. پژوهش حاضر از نوع کیفی است و روش مورد استفاده تحلیل محتوای کیفی بوده است . جامعه آمـاری پـژوهش ١٩٦٤ تبلیغ بازرگانی را شامل میشود که با تمام شماری، محتوای تمامی آنها مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است . واحد تحلیل در انجام این پژوهش «هر یک از پیام های بازرگانی» به صورت جداگانه بوده است . یافته ها بیانگر این است که تبلیغات بازرگانی اسـتانی پخـش شـده از سـیمای شـبکه اصفهان به غیر از مولفه کالاها و خدمات صرفا ایرانی، در ارائه الگوهای رفتاری مدیریت مصـرف به مخاطبان ، کمتر با الزامات اقتصاد مقاومتی همسو بوده اند.
خلاصه ماشینی:
از میان بخش های مختلف مورد تأکید در سیاست هـای کلـی اقتصـاد مقـاومتی، سیاست «مدیریت مصرف » به لحاظ نیاز به فرهنـگ سـازی و برخـورداری از رابطـه دوسـویه بـا سیاست های «تقویت فرهنگ مقاومت در بین آحاد جامعه » و «تبدیل اقتصاد مقـاومتی بـه گفتمـان فراگیر و رایج ملی» به عنوان مطالعه موردی در این پژوهش بررسی میشود.
بـر ایـن اساس ، پرسش اصلی پژوهش حاضر این اسـت کـه «مؤلفـه هـای مـدیریت مصـرف در تبلیغات بازرگانی استانی پخش شده از سیمای شبکه اصفهان ، چـه میـزان مـورد توجـه قرار گرفته است ؟».
Wasim متغیر نقش بازیگران تبلیغ که در قالب مقوله های تولیدکننده یا مصرف کننده کـالا مـورد بررسی قرار گرفت و یا متغیر ملیت کالاها و خدمات کـه در قالـب مقولـه هـای ایرانـی، خارجی ارزیابی شد، هم در بیانات مقام معظم رهبری و هم در مؤلفه های سبک زنـدگی به عنوان شاخص مدیریت مصرف و اقتصاد مقاومتی مطرح شده است .
جدول ٥ـ توزیع فراوانی متغیر مکان تبلیغ مکان تبلیغ فراوانی درصد متوسط 970 49/4 بسیار مجلل 728 37/1 بسیار ساده 148 7/5 بدون مکان 118 6 کل 1964 100 ضرورت کالاها و خدمات تبلیغی زمانی که در تبلیغات بازرگانی سعی دارند با ارائه وضعیتی جدیـد، نیازهـای جدیـدی را بـرای مخاطبان ایجاد کنند، درواقع مخاطب ، با تأثیرپذیریهای روانـی و شخصـیتی از تبلیـغ ، خـود را در جایگاه فردی قرار میدهد کـه بـه آن کـالای جدیـد، واقعـا نیـاز دارد و حتـی گـاهی نیـز شگفت زده میشود که چگونه تا به حال بدون این کالای معرفی شده ، زنـدگی خـود را سـپری کرده است .