چکیده:
هدف از این مطالعه بررسی استفاده سازمان های رسانه جمعی از پایگاه های شبکه اجتماعی در مالاوی ٢ می باشد. این پژوهش ، با به کارگیری روش های کمی و از طریق نظرسنجی از سازمان های رسانه جمعی در مالاوی انجام گرفت . داده ها نیز با ارسال پستی پرسشنامه ها جمع آوری شد. در پایان نیز اثبات شد که سازمان های رسانه جمعی در مالاوی به طور عمده (٨٧%) از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند. از میان شبکه های اجتماعی علاوه بر توییتر، فیس بوک دارای بیشترین کاربرد در میان این سازمان ها بود. سازمان های رسانه جمعی از طریق شبکه های اجتماعی می توانند تعداد خواننده و شنوندگان خود را افزایش داده و از طریق دریافت بازخورد از مخاطبان ، کیفیت خدمات خود را بهبود بخشند. با وجود این امکان ، تعداد کمی از این سازمان ها گزارش کردند که از شبکه های اجتماعی برای افزایش فعالیت های تجاری استفاده کرده اند. چالش های مرتبط با استفاده از این شبکه ها نیز شامل محدود بودن ضریب نفوذ فناوری اطلاعات و ارتباطات در مالاوی ، اختلال در توجه و تمرکز کارکنان هنگام کار و وجود نگرانی از تعداد کم کاربر فعال در شبکه های اجتماعی بودند. علی رغم بالا بودن نرخ پاسخ دهی کلی (٧٤ درصد)، میزان مشارکت سایر رسانه ها به ویژه شبکه های رادیویی محلی در این پژوهش به طور کلی پایین بود. در واقع ، تنها یکی از چهار سازمان در این گروه به پرسشنامه پاسخ دادند. بنابراین اگرچه یافته های این مطالعه نشان دهنده وضعیت غالب در زمینه استفاده سازمان های رسانه جمعی از شبکه های اجتماعی در مالاوی است ، اما این نتایج را نمی توان به سازمان های رادیوی محلی تعمیم داد. برخی از مطالعات نشان داده اند که میزان شنوندگان رادیو و بینندگان تلویزیون رو به کاهش است . هم زمان با این مسئله ، توجه مخاطبان ، در حال تغییر به سوی شبکه های آن لاین می باشد. بنابراین ، این پژوهش به سازمان های رسانه جمعی توصیه می کند تا برای جذب این دسته از مخاطبان و باقی ماندن در جامعه مدرن به استفاده خود از شبکه های اجتماعی ادامه دهند. جدید بودن حوزه پژوهشی این مطالعه ، دانشی منحصربه فرد از کاربرد، مزایا و چالش های استفاده از شبکه های اجتماعی در میان رسانه های جمعی در مالاوی را فراهم آورده است . در نتیجه ، دیگر نهادهای خصوصی و دولتی می توانند از مزیت های آن به عنوان وسیله ای برای بهبود فعالیت خود استفاده کنند.
خلاصه ماشینی:
بنابراین اگرچه یافته های این مطالعه نشان دهنده وضعیت غالب در زمینه استفاده سازمان های رسانه جمعی از شبکه های اجتماعی در مالاوی است ، اما این نتایج را نمی توان به سازمان های رادیوی محلی تعمیم داد.
مطالعه واترز و همکاران (٢٠٠٩) نشان داد که هر چند این سازمان ها از طریق شبکه های اجتماعی به انتشار اخبار پرداخته اند، اما بسیاری از آنها در استفاده از فرصت های روابط عمومی ناتوان بوده اند.
(رجوع شود به تصویر صفحه) (رجوع شود به تصویر صفحه) همان طور که در شکل ٤ نشان داده شده است ، ١١ سازمان (٣٨%) از پاسخ دهندگان بیان کردند که نفوذ محدود ICT در مالاوی یک چالش عمده برای استفاده از شبکه های اجتماعی محسوب می شود.
(%10) 3 خلاصه یافته ها این مطالعه اثبات کرده است که سازمان های رسانه جمعی از شبکه های اجتماعی به طور گسترده (٨٧%) استفاده می کنند.
با این حال ، جالب توجه است که سازمان های رسانه جمعی در کشور برای بازاریابی (١٤/٦%) نیز از شبکه های اجتماعی استفاده کرده اند.
نتایج مطالعه در جدول ٤ به وضوح نشان می دهد که از شبکه های اجتماعی کمتر برای مقاصد تجاری و بازاریابی از سوی این سازمان ها در مالاوی استفاده شده است .
این مطالعه نشان داد که بسیاری از سازمان های رسانه جمعی از شبکه های اجتماعی به طور عمده برای تعامل با مشتریان خود نیز استفاده می کنند.
- News24 )2011(, "Malawi soldier fred over Facebook", News24, March 13, available at: www.