چکیده:
این پژوهش ، تلاشی است برای واکاوی شیوه های بازنمایی قومیت های ایرانی (ترک و کرد) در فیس بوک به عنوان پرکاربردترین رسانه اجتماعی . پژوهش به روش تحلیل محتوای کمی انجام شده و در آن محتوای بیش از ٢٠٠ صفحه قومیت محور فیس بوک بررسی و تحلیل شده است . نتایج این پژوهش حاکی از بازنمایی صور فرهنگی و اجتماعی قومیت های ایرانی در این شبکه است . بر اساس یافته های این پژوهش ، قومیت های ایرانی ، به جز مواردی اندک ، تمایلی به انجام فعالیت های واگرایانه در این محیط نداشته اند.
خلاصه ماشینی:
دارا بودن بیشترین کاربر فعال در میان شبکه های اجتماعی ، وابسته کردن مخاطبان از طریق ارائه خدمات مختلف و توانمند کردن آنها به طرق مختلف ، این امکان را برای فیس بوک فراهم نموده تا در تحولات مختلف سیاسی - اجتماعی نظیر جنبش وال استریت ، شورش سیاه پوستان انگلیس و انقلاب های کشورهای عرب زبان سال ٢٠١١، نقش پررنگی را بازی کند (امیری و نوری مرادآبادی ، ١٣٩١ : ٢).
گروه های قومی معمولا از این حوزه عمومی فراهم آمده 1ĝ NGO 2ĝ Ethnoĝstates پیرامون شبکه های ارتباطی اینترنتی به منظور طرح چالش و محرومیت های سیاسی ، اقتصادی ، فرهنگی و مشکلات اجتماعی ، طرح انتظارات خود به عنوان بخشی از شهروندان جامعه ملی ، انتقاد از سیاست ها و عملکردهای جاری و مواردی از این قبیل استفاده می کنند.
(عیوضی ، ١٣٨٠ :١٢) دیدگاه ها و رویکردهای نظری تحقیق از آنجا که بررسی مسائل مربوط به قومیت و قوم گرایی در عصر اطلاعات نیازمند ١- برای مطالعه بیشتر درباره پدیده شیطان سازی بین فرهنگی و نمونه هایی از آن در وبلاگ های فارسی ر.
جدول ٩-توزیع فراوانی ونسبی شاخص های مربوط به اشاره به مطالبات سیاسی به تفکیک قومیت صفحات (رجوع شود به تصویر صفحه) 100 814 اشاعه تفکر تجزیه طلبی همان گونه که نتایج جدول ١٢ نشان می دهد از مجموع ٣٥٤٠ مطب ل مربوط به صفحات کرد زبان ١٠/٩ درصد تفکر تجزیه طلبی را اشاعه داده اند و از میان ٢٧٠٠ مطلب مربوط به صفحات ترک زبان ٢٠/١ درصد اشاعه تفکر تجزیه طلبی داشته اند.