چکیده:
علائم تجاری، معرف کالا یا خدماتیاند که صاحبان آن با بهکارگیری آن علامت درصددند کالا یا خدمات خود را از کالا یا خدمات سایر رقبا متمایز کنند. این علائم تاکنون شامل گسترهای از علائم سنتی مانند علائم بصری بودهاند. لیکن در دو دهة اخیر علائم بویایی نیز پا به عرصة ظهور گذاشتهاند. علامت تجاری بویایی، یک نشانگر مبدأ خیلی قوی است. این ویژگی در این علائم باعث شده است که تولیدکنندگان تمایل بیشتری به استفاده از این علائم برای متمایزکردن کالا یا خدمات خود از سایر رقبا نشان دهند. لیکن حمایتنکردن از این علائم راه را برای سوءاستفادة سایر رقبا باز گذاشته است. از این رو، حمایت قانونی از این علائم توجیه دارد. اما این حمایت با اشکال ثبت علائم در دو حوزة شرایط ماهوی و شکلی مواجه است و این اشکالات مستمسک مخالفان حمایت قانونی از این علائم تجاری نوظهور است. در عین حال برای حمایت از علائم بویایی دو گزینة 1. جعل شرایط ماهوی و شکلی جدید یا 2. بازتعریف و انطباق خصوصیات علائم بویایی بر شرایط ماهوی و شکلی علائم سنتی، وجود دارد. از این رو، در این نوشتار تلاش شده است بهطور عمده با تکیه بر گزینة دوم، ثابت شود که علائم بویایی در نظام حقوقی قابل حمایتند.
Trademarks describe the goods or services that its owners are using sign to distinct their goods or services from competitor’s goods or services. These symptoms are so far mainly includes a range of traditional symptoms such as visual symptoms. But in the two past decades، smell trademarks also stepped into the sphere.
Smell trademarks are too strong indicator of origin. This feature in these symptoms has led to manufacturers due to the use of these distinctive signs for making their goods or services of competitors. But the lack of support from these symptoms is a way to abuse the competitors openly. Hence the legal protection from these symptoms has justified. But this is a problem with the registration of marks is facing in two scope of conditions and forms، and this is opposition emerging from this legal protection new trademarks.
At the same time to support the smell trademarks are two options; 1) counterfeiting new terms and form or 2) redefining and maching the characteristics of smell trademarks on the conditions of the traditional symptoms. Hence، in this essay to be tried smell trademarks are protectable in the legal system mainly relying on the second option.
خلاصه ماشینی:
این ثبت در اکثر نظام های حقوقی مراحلی از قبیل فرستادن نمونۀ علامـت ، کپـی یا نمایش گرافیکی آن به ادارة ثبت را طی میکنـد، حـال آنکـه ایـن فراینـد در علائـم بویـایی بـه روش های مشخص شده در قوانین قابل تحویل ، تثبیت و ارزیـابی نیسـت .
از ایـن حیـث ضـروری است روش های دیگری از قبیل توصیف شرایط و موقعیت آن علامت بـرای ثبـت علائـم بویـایی پیش بینی شود تا قانون ابتدا این شرایط را به رسمیت بشناسد، سپس ، از این علائم حمایت کند.
برای اینکه بو قبل از فروش محصول کارکرد علامت تجاری را داشته باشد، مشتریان قبـل از اینکه محصول را بخرند، باید به بوی محصول دسترسی داشته باشند و در این صورت بـوی مـورد نظر میتواند مبدأ را نشان دهد، و مشتری را به خرید ترغیب کند.
نمایش گرافیکی علامـت تجـاری، امـری متداول برای ثبت علامت تجاری است که در علائم بویایی بدان نحو ممکن نیست .
تسلیم نمونه و عکس از علامت بویایی روش دیگر مورد استفادة متقاضیان ثبت علائم بویایی، تحویل نمونه ای از بوی مورد نظـر بـه ادارة ثبت است تا مسئولان ثبت در مرحلۀ اولیه ، عطر یادشده را بشناسند و نیز زمانی که علامت بویـایی مورد نظر نقض شد، نمونۀ یادشده باید در ادارة ثبت جهت اثبات ادعا در دسترس باشد.
(1998), quot;The Smell of Success: Trade Dress Protection for Scent Marksquot;, Marquette Intellectual Property Law Review, 2(1), 105-156.
Karapapa, Stavroula (2010), quot;Registering Scents as Community Trade Marksquot;, The Law Journal of the International Trademark Association, 100(6), 1335-1359.