چکیده:
هدف: پژوهش حاضر به ارزیابی عملکرد مدیران کتابخانههای مرکزی دانشگاههای دولتی شهر تهران از دیدگاه کارکنان می پردازد که به روش پیمایشی و رویکردی توصیفی از طر یق پرسشنامه محققساخته انجام گرفته است. روش: جامعه آماری این پژوهش کلیه کارکنان کتابخانههای مرکزی دانشگآنهای دولتی شهر تهران است که حدود100 نفر میباشند و از روش نمونهگیری تصادفی ساده 70 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. دانشگاههای مورد بررسی عبارتنداز: تهران، تربیتمعلم تهران، تربیت مدرس، علم و صنعت،الزهرا(س)، علامهطباطبائی، شهید بهشتی، امیرکبیر. یافتهها: نتایح این پژوهش نشان میدهد که مدیران کتابخانههائی که تخصص کتابداری داشته یا معاون و سرپرستان کتابدار متخصص بودهاند در مقایسه با کتابخانههای فاقد مدیر یامعاون کتابداراز عملکرد بهتری برخوردمیباشند. نتیجهگیری: میتوان اینطوراستنباط کرد که کتابخانههای امروزی درحالیکه بهسرعت بهسوی دیجیتالی والکترونیکی شدن پیش میروند، نیازمند مدیرانی هستند که علاوه بر تخصص کتابداری از آخرین پیشرفتهای تکنولوژی مطلع بوده و بر انواع نرمافزارهای کتابخانهای اشراف داشته باشند و مهمترآنکهازاصول و دانش مدیریت بهره کافی برده باشند.
Aim: This research paper aims at evaluating and assessing the university library managers’ performance.
Method: The research follows a descriptive method and uses a researcher-made questionnaire for collecting data from library staffs. The statistical population included all 100 Tehran universities' library staffs (approximatly100 staffs). By a simple random sampling method 70 library staffs affiliated to University of Tehran، Tarbiat Moallem University، Tarbiat Modares University، Elmo-Sanat University، Alzahra University، Alame Tabatabaei University، Shahid Beheshti University، and Amirkabir University were selected.
Findings: The findings showed that the library managers who were LIS experts with LIS degrees، or had deputies with LIS degrees، were more successful in their roles. The paper presents some implications and suggestions are presented for future research.
Conclusion: It could be concluded that today’s libraries، in a fast moving track towards digitization، need managers who possess knowledge of، and be aware of، the latest technologies as well as library software; and more importantly، they should have sufficient knowledge of management as well.
خلاصه ماشینی:
حال سوال این است که آیا ایـن مدیران در کار خود موفـق عمـل مـیکننـد؟ و آیـا ادامـه رونـد کنـونی اداره کتابخانـه هـای بسـیار تخصصی به دست غیر کتابداران اصولا منطقی است ؟ آیا کتابـدارن از اصـول کـاربردی مـدیریتی همچون مدیریت راهبـردی (درودی،١٣٨٧) در کتابخانـه هـا بهـره مـیبرنـد؟ بـرای پاسـخگویی بـه اینسئوالات ، بررسی تخصص و تجارب لازم و اساسی، و نیـز بررسـی و سـنجش عملکـرد مـدیران حاضر برای اداره کتابخانه های دانشگاهی در ایران هدف اصلی پژوهش حاضر است .
McMonemy شاختر١ (٢٠٠٥) نیز در گزارش تحقیق خود تحت عنوان "مهارت های رهبری برای مـدیران کتابخانه ها" مینویسد که امروزه سازمان ها وجوه پیچیده ای از نیازهای سازمانی، اطلاعات جهانی، نگرش استفاده کنندگان و نحـوه درخواسـت اطلاعـات از سـوی آن هـا، خریـد اطلاعـات مـرتبط ، دسترس پذیری آن ها و ارزیابی استفادة آن ها را در نهادی تحت عنوان کتابخانـه فـراهم آورده انـد و بسیار روشن است که هدایت چنین نهادی باید در تمام زمینه هایی که این نهاد بـا آن هـا در ارتبـاط است بینش عمیق داشته و از دانش و مهارت کافی نیز برخوردار باشد.
پرسش یک : ثبات دوره مدیریت در بین مدیران کتابخانه های دانشگاهی شـهر تهـران چگونـه است ؟ داده های لازم برای پاسخ به این سئوال در جدول ١ نشان داده شده اند.