چکیده:
سرقت علمی و عوامل مرتبط با آن از موضوعات مورد علاقه محققان روانشناسی و علوم تربیتی است. هدف از پژوهش، ارائه الگویی ساختاری از روابط اهداف پیشرفت، نگرش به سرقت علمی، میزان انجام آن و عملکرد تحصیلی در دانشجویان دورههای تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی اصفهان بود. با استفاده از نمونهگیری تصادفی طبقهای تعداد سیصد نفر از دانشجویان انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه محقق ساخته برای سرقت علمی و مقیاس اهداف پیشرفت میگلی و همکاران بود. برای تحلیل دادهها از تحلیل مسیر استفاده شد. یافتهها نشاندهندة تأثیر مستقیم و مثبت اهداف رویکردی- عملکردی و اجتنابی- عملکردی بر نگرش مثبت به سرقت علمی و میزان انجام آن و تأثیر مستقیم و منفی اهداف تبحری بر این متغیرها بود. نگرش به سرقت علمی و میزان انجام سرقت علمی در میان اهداف پیشرفت و عملکرد تحصیلی دانشجویان، نقشی واسطهای داشتند. میتوان نتیجه گرفت که با ترویج اهداف تبحری در نظام آموزش عالی، سرقت علمی قابل پیشگیری است.
خلاصه ماشینی:
"برای مثال مک کاب، تروینو و باترفیلد 11 (2001) در مورد علل و ریشههای تقلب و سرقت علمی در دانشجویان، به عوامل فردی (ازجمله جنسیت، معدل cheating plagiarism contextual personal Koul Jones & Sprakman Pittman Anderman & Midgley Schunk, Pintrich & Meece Furlong, Gilman& Huebner McCabe, Trevino & Butterfield کلاسی، اخلاق حرفهای، عزتنفس، اهداف پیشرفت)، عوامل سازمانی (واکنش عوامل اجرایی و مدیریتی یک سازمان به تقلب و سرقت علمی، عواقب و مجازات عملی در نظر گرفتهشده برای سرقت علمی) و عوامل بافتی (ازجمله رفتار تقلب در همسالان، ارزیابیهای مثبت همسالان از تقلب، تصور فرد از شدت و میزان مجازات در نظر گرفته شده برای رفتار تقلب) اشاره شده است.
بر این اساس و با توجه به کمبود پژوهشهای داخلی درباره تأثیر اهداف پیشرفت بر سرقت علمی در دانشجویان دورههای تحصیلات تکمیلی و همچنین نبود تحقیقات داخلی مبتنی بر مدل معادلات ساختاری برای تبیین روابط میان اهداف پیشرفت و سرقت علمی، هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی تأثیر مستقیم و غیرمستقیم اهداف پیشرفت بر سرقت علمی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه صنعتی اصفهان با ارائه الگویی ساختاری است.
نمودار (3) مدل برازش ساختاری در پژوهش حاضر برای بررسی روابط بین متغیرهای پژوهش همانگونه که در نمودار (3) مشاهده میشود، مدل برازش شده حاکی از نقش واسطهای دو متغیر نگرش مثبت به سرقت علمی و انجام سرقت علمی در ارتباط میان اهداف پیشرفت سهگانه و عملکرد تحصیلی در دانشجویان دورههای تحصیلات تکمیلی در دانشگاه صنعتی اصفهان است."