چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه منبع کنترل با عزت نفس در دانشجویان دختر نیروی انتظامی بود. بدین منظور در یک پژوهش از نوع همبستگی، تعداد 96 نفر از دانشجویان دختر دانشگاه نیروی انتظامی در شهر تهران، به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شده و به پرسش نامه های منبع کنترل نوویکی و استریکلند(1973) و عزت نفس کوپر اسمیت(1968) پاسخ دادند. تحلیل داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین منبع کنترل با عزت نفس کل، عزت نفس اجتماعی و عزت نفس تحصیلی در سطح 05/0P< رابطه معنادار منفی وجود دارد. علاوه بر این رگرسیون تک متغیری نشان داد که منبع کنترل توان پیش بینی معنادار عزت نفس را در سطح 05/0P< به طور منفی دارا می باشد
خلاصه ماشینی:
منبع کنترل و عزت نفس ، دو عامل تعیین کننده نگرش فرد نسبت به دنیای پیرامون و خود بوده و تمام کارکردها و جوانب زندگی فرد را تحت تاثیر قرار میدهند، و تعامل این دو عامل موجب شکل گیری شخصیت آدمی می گردد(ارن ، ٢٠٠٦)، این دو مفهوم و رابطه بین آنها، در چند دهه اخیر مورد توجه بسیاری از روانشناسان و پژوهشگران قرار گرفته است و به نظر می رسد در مورد افراد پلیس و نیروی انتظ امی نیز از عوامل کمک کننده و تاثیر گذار در جهت حفظ هرچه بیشتر سلامت روانی در برابر استرس های غیرقابل اجتناب ناشی از این شغل محسوب گردند.
Pruessner, Baldwin, Dedovic, Renwick, Khalili Mahani, Lord, Meaney, & Lupien 33 .
Baumeister, Campbell, Krueger,& Vohs مطالعات بسیاری نشان داده اند که عزت نفس پایین در نوجوانی (کازدین ، فرنچ و یونیز ، ١٩٨٣؛ پینتو، ویشمن ، ١٩٩٦؛ توموری، زالار، ٢٠٠٠؛ به نقل از مارتین ، ریچاردسون ، برگن ، روگر و آلیسون ، ٢٠٠٥؛ شرف ، تامپسون و والش ، ٢٠٠٩) و منبع کنترل بیرونی در نوجوانی و جوانی (گولدنی، ١٩٨٢؛ گولدنی، اسمیت ، وینفیلد، تیگمن و وینفیلد، ١٩٩١ ؛ پیرس و مارتین ،١٩٩٣؛ به نقل از مارتین و همکاران ، ٢٠٠٥)، و هر دوی آنها با هم با خودکشی در ارتباط اند(مارتین و همکاران ، ٢٠٠٥).
Gooman & Cooley فر ضیه اصلی ١- بین منبع کنترل و عزت نفس کل در دانشجویان دختر دانشگاه علوم انتظامی رابطه وجود دارد فرضیه های فرعی .