چکیده:
یکی از خطرات بالقوه در مورد کودکان ، کودک آزاری است . مطالعات به عمل آمده نمایانگر آن است که بخش قابل توجهی از موارد کودکآزاری، توسط کسانی اتفاق می افت د که سال ها پیش خود قربانی کودک آزاری توسط والدین یا سایر بزرگترها بوده اند. افزایش پدیده کودکآزاری و تکرار مداوم چرخه آن از نسلی به نسل دیگر، بررسی این پدیده را ضروری مینماید. این پژوهش به دنبال بررسی علل شکل گیری چرخه کودک آزاری با استفاده از نظریات عل می موجود و نظرات کارشناسان است . تحقیق حاضر از نوع «توصیفی - تحلیلی» بوده ، از نظر هدف کاربردی و از حیث جمع آوری اطلاعات تلفیقی از کار کتابخانه ای و پیمایشی است . ابزار جمع آوری داده ها در بخش میدانی پرسشنامه محقق ساخته است که پس از سنجش روایی و پایایی آن در یب ن جامعه نمونه آماری توزیع و جمع آوری گردید. جامعه آماری این تحقیق ، کلیه مددکاران و کارشناسان مراکز اورژانس اجتماعی در شهر تهران می باشند. نمونه پژوهش نیز شامل ٥٠ نفر از جامعه آماری بوده که در چهار مرکز مرتبط با مقابله با کودکآزاری تهران مشغول به کار هستن د. داده های حاصل از پرسشنامه ها توسط نرم افزار spss مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت . نتایج حاصله بیانگر آن است که کارشناسان اورژانس اجتماعی پس از موثر شناختن آزاردیدگی دوران کودکی بر کودک آزاری در بزرگسالی، از بین دلایل و علل کودک آزاری مطرح شده بیشترین و موثرترین دلیل کودکآزاری در بزرگسالی را «شکل گیری شخصیت نابهنجار در کودک آزاردیده و تاثیر آن بر کودکآزاری توسط وی» و «قبول کودکآزاری به عنوان یکی از روش های مقبول در تربیت کودک توسط کودک آزاردیده » دانسته اند.
خلاصه ماشینی:
از نظر کارشناسان مهم ترین علل جامعه شناختی شکل گیری چرخه کودکآزاری کدامند؟ اهمیت و ضرورت تحقیق با توجه به افزایش روزافزون این پدیده و اینکه سهم قابل توجهی از موارد کودک آزاری حاصل تکرار چرخه کودک آزاری است ، ضروری است تا در مورد دلایل کودک آزاری توسط آزاردیدگان سابق بررسی و تحقیق صورت گیرد زیرا به طور طبیعی انتظار این است که کسی که خود طعم آزار شدن توسط دیگران را چشیده است باید به خوبی با زشتی این کار آشن ا شود و نباید آن را در مورد دیگران تکرار کند اما واقعیت غیر از این است .
جدول ٣: مشخصات توصیفی جامعه آماری )به تصویر صفحه مراجعه شود) رب رسی گویه های مرتبط با علل روانشناختی چرخه کودکآزاری بررسی گویه اول پرسشنامه : در بررسی جدول شماره (٤) با توجه به سطح معنی داری آزمون باینومیال و تفاوت بین دو گروه در سطح ٥٢ درصد و با توجه به فراوانی مشاهده شده میتوان نتیجه گرفت که اکثر کارشناسان موافق این نظر میباشند که آزار دیدگی در دوران کودکی موجب شکل گیری شخصیت نابهنجار در کودک شده و در بزرگسالی وی را در معرض کودکآزاری قرار میدهد.
بررسی گویه چهارم پرسشنام ه : جدول شماره (٤) با توجه به سطح معنی داری آزمون باینومیال و تفاوت بین دو گروه در سطح ١٦ درصد حاکی از آن است که این نظریه که کودکان آزاردیده به طور ناخودآگاه اولیاء و بزرگترهای آزارگر را الگوی رفتاری خود قرار داده و در بزرگسالی اقدام به تکرار رفتار آنان میکنند مورد تائید اکثر کارشناسان میباشد.