چکیده:
سرمایه اجتماعی از جمله مفاهیمی است که از طریق تلفیق نظریات جرم شناسی با بحث های سطح خرد و کلان در مورد ساختار ها و شبکه های اجتماعی به تبیین آسیب های اجتماعی پرداخته است . از آنجایی که بیشتر مسایل اجتماعی برآمده از روابط اجتماعی هستند، تحقیق حاضر با بهره گیری از نظریه سرمایه اجتماعی خانواده کلمن و نظریه پیوند اجتماعی هیرشی به بررسی تجربی فرضیه رابطه بین سرمایه اجتماعی خ انواده و بزهکاری نوجوانان پرداخته است . برای بررسی رابطه مذکور از یک نمونه ٤٠٠ نفری از دانش آموزان سال سوم دبیرستان شهر زاهدان استفاده شده است ، که در سال تحصیلی٩١-٩٠ مشغول به تحصیل بوده اند. روش تحقیق در این پژوهش به صورت پیمایشی انجام گرفته و روش جمع آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه بوده است . یافته های تحقیق حاکی از آن است که بین سرمایه اجتماعی ساختاری درون خانواده و سرمایه اجتماعی شناختی درون خانواده با بزهکاری نوجوانان رابطه معکوس و معناداری وجوددارد و دوفرضیه دیگر در مورد رابطه معکوس و معنادار بین سرمایه اجتماعی ساختاری بیرون خانواده و سرمایه اجتماعی شناختی بیرون خانواده با بزهکاری نوجوانان تایید نشدند. همچنین در بین مولفه های سرمایه اجتماعی خانواده ، مولفه آگاهی والدین ، بیشترین قدرت تبیین کنندگی تغییرات بزهکاری را داشته است . نتایج تحلیل رگرسیونی بر اساس جن سیت پاسخگویان نشان داده اند که سرمایه اجتماعی شناختی درون خانواده در بین پاسخگویان پسر بیشترین قدرت تبیین کنندگی بزهکاری را داشته است ، در صورتی که سرمایه اجتماعی ساختاری درون خانواده بیشترین قدرت تبیین کنندگی بزهکاری را در بین پاسخگویان دختر نشان داداه ست .
خلاصه ماشینی:
نوجوان قبل از آنکه فرصت داشته باش د از این مرحله انتقالی عبور کند، اغلب با مسائل گوناگونی در زمینه های اجتماعی، آموزشی و بهداشتی، برخورد می نماید که یکی از مهم ترین آنها بزهکاری میباشد که امروزه به صورت یکی از حادترین و پیچیده ترین مسائل اجتماعی جوامع انسانی درآمده است ، هر چند وقوع جرایم پدیده ای نوظهور در اجتماع بشری تلقی نمی شود(شعاع کاظمی و اقدامی،٣١:١٣٨٣).
لذا به واسطه این مبانی نظری و برخی پژوهش های انجام شده در زمینه سرمایه اجتماعی و بزهکاری به نظر میرس د بین سرمایه اجتماعی خانواده و میزان بزهکاری نوجوانان شهر زاهدان رابطه معناداری وجود دارد.
براساس داده های این جدول می توان گفت که ٣٠ درص د پاسخگویان پسری که بزهکاری خیلی کمی داشته اند، میزان سرمایه اجتماعی شان زیاد(٢٤درصد) و خیلیزیاد(٥/٢درصد) بوده است که این وضعیت در بین پاسخگویان دختر نیز مشاهده می شود.
همچنین از بین کل مؤلفه های سرمایه اجتماعی خانواده ، مؤلفه آگاهی والدین بیشترین تأثیر را بر بزهکاری داشته است .
(1988), «Social Capital in the Creation of Human Capital», American Journal of Sociology 94: 9 -120, The International Bank for Reconstruction and Development, 2000, The World Bank, Washington, US: 13-39 Coughlin, Chris, Vuchinich, Samuel (May, 199 ),«Family Experience in Preadolescence and theDevelopment of Male Delinquency», Journal ofMarriage and the Family, Vol. 8, No. 2pp.
Sandefur, Gary; Meier, Ann; Hernandez, Pedro (1999) «Families, Social Capital and Educational Continuation» ,University of Wisconsin-Madison CDE, Working Paper, 19-99.