چکیده:
هدف از این تحقیق، جستجوی ماهیت عرفانی و علل اجتماعی در این قضیه است که شیخ علاءالدوله سمنانی، در کنار حجم غالبی از مضامین عرفان عملی و معرفت الهی، تفاسیر نظری خود را به صورت اشارات پراکنده در مورد مسائل مختلف جامعه ایران در دوره حکومت ایلخانی (7و8ق) مطرح می سازد، چنان که نقش عواملی محیطی و خارجی را در تحولات اسلام و تصوف، مهم ارزیابی کرده و به امکان تاثیر بخشی گسترده مشایخ بر تعلیم و تربیت انسانها، تاکید دارد. سابقه او در ارتباط با حکام مغول و مناظره با کافر کیشان بودایی، تلاش او را در راه حفظ دین اسلام نشان می دهد و نیز دعوت او از همه علمای مکاتب و مذاهب در رفع آسیبهای کلی افراط، تفریط، تفرقه پراکنی و تعصب جاهلانه، ضرورت وحدت اسلامی را در نگاه او اثبات می کند. از سوی دیگر، با انتقاد از بی عدالتی، کفر و فساد در سیاست بیگانه، توده های مردم را به التزام عملی و نظری بر محور قرآن و سنت پیامبر(ص)، گرایش به اعتدال، اخوت، نوع دوستی و تسامح فرامی خواند و همگام با تبلیغ ارزشهای اجتماعی، طبقه صوفیه را به سلوک در شریعت، اخلاص، ورع، فقر و توکل سوق می دهد، تا این اعتبار را از آفتهای بدعت، اباحه، ریاکاری، خودبینی نفس، جاه و حب دنیا مبرا نموده و با تعریفی جمعی و عامه پسند از کمالات انسانی، اصول عرفانی را در جوامع توسعه بخشد.
The aim of this research is to find mystical identity and social reasons of this subject that Sheikh A’la al – Doule Semnani in addition to dominant capacity of academic mystical subjects and divine knowledge bring up his theoretical interpretations in scattered references about different issues of Iran’s society in Ilkhani’s government (7 and 8 H.A). So that he evaluated that environmental and foreign roles were important in Islam and Tassavof’s evolutions and emphasized on possibility of influence of a large group of scholars on human’s trainings and education. Moreover، his antecedent in connection with Mongol governors and debating with Buddhism heresies shows his attempt for protecting Islam. Furthermore his invitation from all sects and schools’ scholars for eliminating general damages of excess، neglects، division and ignorant prejudice proves his necessity of Islamic unity in his viewpoint. On other hand with criticizing injustice، blasphemy and corruption in foreign policy invited people to practical and theoretical obligation on axis of Qur’an and Prophet’s (PUH) Sonnah with the trend toward moderation، brotherhood، altruism and tolerance. And with propagating social values leaded Sufism class to realization in Shariah، sincerity، piety till innocent this credit from calamity of innovation، antinomianism، ostentation، selfishness، dignity and love of this world، and by presenting a general and popular definition about human perfection expanded mystical principals in societies.