چکیده:
برهان صدیقین به وسیله معلم ثانی ـ فارابی ـ وارد حوزه مباحث فلسفی شد. پس از ایشان تقریرهای گوناگونی از برهان صدیقین ارائه شده است. در برخی از این تقریرها، مقدمات کمتری وجود دارد و در برخی دیگر برای وصول به مطلوب، نیاز به تمهیدات و مقدمات بیشتری است. حال می توان این پرسش را مطرح کرد که چه برهانی را می توان «برهان صدیقین» نامید؟ ملاک و معیار آن چیست؟ و کدام یک از این برهان ها بر دیگری ترجیح دارد؟ صدرالمتالهین شیرازی و علامه طباطبایی هریک تقریری متفاوت از برهان صدیقین ارائه داده اند. در این مقاله به تطبیق و سنجش این دو تقریر می پردازیم و برای این مسئله دو ملاک «شبه لم بودن» و «یکی بودن راه و هدف» و نیز چهار مزیت و امتیاز «عدم استفاده از امتناع دور و تسلسل»، «اخصربودن»، «قرابت معنایی و محتوایی با متن دینی» و «استشهاد بر صفات حق تعالی پس از اثبات آن» را مبنا قرار داده، در پایان اثبات خواهیم کرد که حقیقت برهان صدیقین از سنخ مفاهیم نیست، بلکه طریق شهود را می طلبد؛ ولی در میان دو تقریر حصولی و مفهومی مذکور، تقریر علامه طباطبایی تقریری دقیق و کامل تر است.
The proof of the Truthful for the existence of God was introduced to philosophical discussion by second Teacher، al-Farabi. Different formulations of the proof were given after him. In some of these versions there are fewer premises while in others more premises and assumptions are needed to obtain the desired conclusion. The question is which argument can be regarded as proof of the Truthful. What is the criterion? Of different versions of the proof which one is more preferred? Mulla Sadra and Allama Tabatabae have offered different versions of the argument. The present argument is to make a comparison of these versions، focusing on two criteria of the proof: that it is “seemingly propterquid” and “identity of the Way and the End”. The article is also considers four preferences “not-based-on vicious circle and absurdity of infinite regress”، “simplicity and briefness” “convergence with scriptural evidences in meaning and content” and “invocation of Divine Attributes after the proof of the Essence”. It authors conclude that this proof of the Truthful is not conceptual but based on unveiling. Of the conceptual versions Allama Tabatabae’s is more precise and perfect.