چکیده:
ده نفر از کشتیگیران جوان منتخب گیلان که در مسابقات قهرمانی استان حائز رتبه
اول شده بودند به منظور مقایسه تغییرات حداکثر اکسیژن مصرفی( xam2oV )در صبح و
عصر، انتخاب گردیدند.این افراد همگی سالم بودند، میانگین سن، وزن و قد آنها به ترتیب(66/0-+4/19)سال،
(97/9-+4/73)کیلوگرم، (27/5-+4/174)سانتیمتر، و حداقل سابقه ورزشی آنها 5 سال
بود.فعالیتی که از طریق آن( xam2oV L)}تخمین زده شد آزمون بروس( ecurB )بود
که بر روی دستگاه نوار گردان( llimdaerT )انجام گرفت.آزمودنیها در دو روز
متوالی یعنی صبج یک روز و بعد از ظهر روز بعد به فعالیت پرداختند.شرایط و متغیرهای محیطی در داخل آزمایشگاه(مانند رطوبت و دما)جهت انجام فعالیت
صبح و عصر برای کلیه آزمودنیها تقریبا یکسان بود.مدت زمان انجام فعالیت آزمودنیها
تا مرحله رسیدن به واماندگی( noitsuahxE )بر روی تردمیل در صبح و عصر به طور
جداگانه ثبتشده و با هم مقایسه گردید که اختلافاتی در میان آنها از
لحاظ رکورد زمانی و به تبع آن( xam2oV )، مشاهده گردید که این اختلافات
معنیدار(05/0P)نبودند.بنابراین نتیجه میگیریم که نمیتوان با قاطعیت عنوان کرد
که توان هوازی کشتیگیران در صبح بهتر است یا عصر.
خلاصه ماشینی:
"مدت زمان انجام فعالیت آزمودنیها تا مرحله رسیدن به واماندگی( noitsuahxE )بر روی تردمیل در صبح و عصر به طور جداگانه ثبت شده و با هم مقایسه گردید که اختلافاتی در میان آنها از لحاظ رکورد زمانی و به تبع آن( xam2oV )، مشاهده گردید که این اختلافات معنیدار(05/0P)نبودند.
با توجه به اینکه طبق قانون فدراسیون جهانی کشتی 11 ، برگزاری مسابقات کشتی در 2 نوبت صبح و عصر برنامهریزی و اجرا میگردد و از طرفی توان هوازی ورزشکاران یکی از مهمترین عوامل تعیین کننده پیروزی در میان آنان میباشد(5)، لذا هدف این پژوهش پاسخ به این پرسش است که حداکثر اکسیژن مصرفی کشتیگیران در صبح و عصر تفاوتی با هم دارد یا خیر؟ روش شناسی تحقیق در این تحقیق که مقایسه( xam2oV )آزمودنیها در صبح و عصر مدنظر محقق بوده، از آزمون بروس 12 استفاده شد."