چکیده:
از جمله فضیلتهای حضرت فاطمه (س) انتساب «نسبی» و «حسبی» وی به رسول خداست؛ حدیث مشهور «بضعه، مقام استجابت دعا در مباهله، شمول در آیه تطهیر و نزول سوره کوثر» هرکدام به فضایل خاصی برای حضرت اشاره میکنند. چنانکه علماء گفتهاند: هیچ فضیلتی از آنها برتر نیست. همچنان «ثقل اصغر بودن، مقام شفاعت، صدیقه بودن و اعلمیت برای حضرت فاطمه»، از فضائل برجستهای اوست؛ به همین سبب برای سیده اهلبیت: «حوریه، هدیه بهشتی و امابیها» القابی بود که از جانب رسول الله (ص) به وی داده شد و چنین تکریمی به معنی افضلیت فاطمه (س) بر دیگران است.
خلاصه ماشینی:
"توجه است لذا این بحث مهم پیش میآید که چرا حضرت فاطمه(س) به فضائل افزونتر، تعین یافت و او را وجود و روح مبارک رسول لله (ص) میخوانند؟ آیا زنان دیگر از جمله ازواج النبی چنین امتیازی ندارند؟ در پاسخ باید گفت که در سفر معراج پیامبر (ص)، فاطمه(س) را، آفرینش بهشتی یافت؛ أبو القاسم الطبرانی میگوید: «عائشة قالت کنت أری رسول الله صلی الله علیه وسلم یقبل فاطمة فقلت یا رسول الله إنی أراک تفعل شیئا ما کنت أراک تفعله من قبل فقال لی یا حمیراء أنه لما کان لیلة أسری بی إلی السماء أدخلت الجنة فوقفت علی شجرة من شجر الجنة لم أر (أری) فی الجنة شجرة هی أحسن منها حسنا ولا أبیض منها ورقة ولا أطیب منها ثمرة فتناولت ثمرة من ثمرتها فأکلتها فصارت نطفة فی صلبی فلما هبطت الأرض واقعت خدیجة فحملت بفاطمة فإذا أنا اشتقت إلی رائحة الجنة شممت ریح فاطمة یا حمیراء إن فاطمة لیست کنساء الآدمیین ولا«تعتل» کما یعتلون»؛ام المؤمنین عائشه بعضی از آیات و روایاتی که بر «طاهره» بودن حضرت زهرا (س) دلالت می کنند عبارتند از:الف) آیات قرآن: جصاص در تفسیر «آیه تطهیر» میگوید: «إن المراد و طهرکم من سائر الأجناس من الحیض والنفاس وغیرهما»؛ مراد از یطهرکم نجاساتی چون حیض و نفاس و غیر این دو است."