چکیده:
با توجه به افزایش تعداد کاربران شبکة اجتماعی تلگرام در ایران ، به خصوص در میان اقشار جوان و تحصیل کـرده ، به نظر می رسد که مطالعة نوع استفاده از این شبکه ها، به ویژه در فعالیت های آموزشی ، حائز اهمیت باشد. با توجـه به اهمیت موضوع ، هدف این تحقیق توصیفی ـ همبستگی بررسی عوامل تاثیرگذار بر قصد اسـتفادة دانشـجویان از شبکة اجتماعی تلگرام در فعالیت های آموزشی با تاکید بر اثر تعدیل گری جنسیت بود. جامعة آماری ایـن تحقیـق ٧٦٧ نفر از دانشجویان کارشناسی ارشد رشته های کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد بود که بر پایة جدول بارتلـت و همکاران (٢٠٠١)، ١٩٦ نفر از آنان با روش نمونه گیری طبقه ای با انتساب متناسب انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسش نامة استاندارد (پس از متناسب سازی پرسش ها با زمینة مرتبط با پـژوهش ) اسـتفاده شـد. نتـایج تحقیق گویای آن بودند که دو متغیر برداشت ذهنی از سهولت و مفیدبودن اثر مثبت و معناداری بر نگرش استفاده از تلگرام در فعالیت های آموزشی داشتند، درحالی که رابطة بین برداشت ذهنی از جـذابیت بـا نگـرش نسـبت بـه استفاده از تلگرام معنادار نبود. همچنین ، نگرش به استفاده از تلگرام اثر مثبت و معناداری بر قصـد اسـتفاده از آن در فعالیت های آموزشی داشت . نتایج تحلیل گروه های چندگانه نشان دادند که از بین چهار رابطة بررسی شده ، فقط اثر تعدیل گری جنسیت در رابطة بین برداشت ذهنی از سهولت با نگـرش بـه اسـتفاده از تلگـرام در فعالیـت هـای آموزشی تایید شد؛ به نحوی که این رابطه برای دانشجویان پسر مثبت و معنادار، ولی برای گروه دانشجویان دختر غیرمعنادار بود.
خلاصه ماشینی:
آنچـه مسـلم اسـت ، بـا توجـه بـه اهمیت متغیرهای روان شناختی ، به ویژه قصد افراد در رفتار آنان بـرای اسـتفاده از فنـاوری هـای مختلف ، ضروری است تا به بررسی علمی و دقیق ایـن موضـوع و بـه ویـژه شـناخت متغیرهـای تأثیرگذار بر آن پرداخته شود تا بتوان به صورت هدفمند در راسـتای توسـعة اسـتفاده از شـبکة اجتماعی تلگرام در فعالیت های آموزشی برنامه ریزی کرد و از مزایای گستردة این شبکه به نحـو مطلوبی سود جست .
بر مبنای مطالب اشاره شده ، پرسش اصلی تحقیق این است کـه از عوامـل مهـم تأثیرگذار بر قصد استفادة دانشجویان کشاورزی دانشـگاه فردوسـی مشـهد از شـبکة اجتمـاعی تلگرام در فعالیت های آموزشی کدام اند و آیا از نظر این عوامل ، تفاوتی بین دانشـجویان دختـر و پسر وجود دارد یا خیر؟ ملاحظات مفهومی الف ) زمینه های کاربرد شبکه های اجتماعی در آموزش عالی در حوزة آموزش عالی ، فناوری های اجتماعی می توانند برای حمایت از فعالیـت هـای آموزشـی و درسی از جمله تولید محتوا، تسهیم محتوا و اطلاعات ، تعامل و همکاری با یکـدیگر بـرای انجـام تیمی فعالیت ها به کار روند [٢٦].
Investigation of pre-service teachers’ intentions to use of social media in teaching activities within the framework of technology acceptance model.
Gender differences in the perception and use of email: An extension to the Technology Acceptance Model.
Mobile computing devices in higher education: Student perspectives on learning with cellphones, smartphones & social media.
Using social networking technology to enhance learning in higher education: A case study using Facebook.