چکیده:
خاقانی ، شاعر بزرگ قرن ششم ، صاحب سبک خاصی است. هرچند در روزگار وی آوردن زیورهای لفظی و معنوی ذهن همة شاعران را بهخود معطوف کرده بود، اما قصاید خاقانی مظهر و جلوهگاه بلمنازع این آرایه ها و آراستنهاست. جولن بی مانند خاقانی در آوردگاههای علمی چون تاریخ ، فلسفه، طب، نجوم، داستانهای پیامبران، قرآن و کلم، تفسیر و اسطورههای ایرانی و... دیوان او را همانند دائرة المعارفی کرده است. عناصر چهارگانه یکی از مضامین و مفاهیمی است که به شکل گسترده و هنری در شعر خاقانی نمود دارد. هرچند عناصر اربعه قبل از خاقانی در شعر دیگر شاعران به کار رفتهاست، اما خاقانی از نظر بسامد فراوان و جلوههای هنری و تصویرپردازی شاعرانه، آنها را ناهمگون از دیگر شاعران پارسی گوی به کار برده است. در این مقاله ، فراوانی و چگونگی بهکارگیری چهارعنصر را بهعنوان یک مفهوم و مضمون شعری در قصاید خاقانی بررسی و هنرنمایی این شاعر بزرگ در این باره سنجیده میشود. برای این منظور ابتدا شیوه - های صوری کاربرد عناصر دستهبندی و بیان شده است. از آنجا که ژرف نگری های شاعرانة خاقانی به این عناصر سبب برجستگی های خاص هنری در ابیات وی شده است. خاقانی تمایل قابل توجهی به ترکیب - سازی با استفاده از چهارعنصر داشته و از شیوههای هم نشینی واژهها، تناسب و تقابل برجستهسازی برای بیان هنری و تصویرپردازی بهره برده است.
Storytelling has a very long history in the persian. In Iran some have quoted national-epic stories to people from the ancient period. Some kings and princes had storyteller and narrator in his court too، which have been narrated these tales and stories for writer to make up them in written form.
Darab-nameh is one of the stories from the ancient persian which has written. This work is a long narrative of Firuzshah- the son of Darab- conquest and an epic - love story of the ninth century AD which is examples of folk literature.
Since tales describe old، simple and common situations special attention have attracted narrative historians and structuralists. One of success reviews in clarifying the mechanism of narrative and specifically stories is Todorov's analysis of mythological narratives review.The importance of his theory in survey of stories is that he، like Propp and unlike Greimas and Bremond، has limited his review to a specific form of narrative.
In this paper، considering the properties of the mythic narrative in Todorov's ideas، Darab-nameh is placed in the mythic narrative row. This survey will be effective in recognition the final structure and understanding the configuration stories of this type.