چکیده:
هدف پژوهش، بررسی دیدگاه اعضای هیأت علمی در خصوص رتبهبندی مؤلفههای نظام برنامهریزی درسی رشته کشاورزی و منابع طبیعی در وضعیت موجود و مطلوب میباشد. مطالعه حاضر از نظر هدف کاربردی و به لحاظ شیوه جمعآوری اطلاعات، توصیفی- پیمایشی است. جامعه آماری شامل 158 نفر میباشد که با استفاده از جدول مورگان تعداد 112 نفر از آنان به شیوه طبقهبندی تصادفی به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محققساخته استفاده شد. پایایی پرسشنامه با محاسبه آلفای کرونباخ برای بخشهای مختلف پرسشنامه (79/.، 88/. و71/.) به دست آمد. نتایج نشان داد از دید اعضای هیأت علمی، برای رسیدن به وضعیت مطلوب، تشکیل گروههای مشترک برنامهریزی درسی در جهت انطباق برنامههای درسی با نیازهای روز بازار کار، در اولویت میباشد. همچنین مشخص شد از دید پاسخگویان، مدیران ارشد آموزش عالی و اعضای هیأت علمی، نسبت به سایرین، بیشترین شایستگی را برای مشارکت در برنامهریزی درسی دارند. اعضای هیأت علمی "تدوین برنامه درسی مبتنی بر اصول و روشهای علمی توسط صاحب نظران و متخصصان با صلاحیت" و "تناسب محتوای برنامه درسی با پیشرفتها و شرایط روز" را به عنوان دو راهکار معرفی نمودند که برای رسیدن به شرایط مطلوب باید در اولویت قرار گیرند.
خلاصه ماشینی:
در نگاه کلي با توجه به آنچه بيان شد به نظر ميرسد که عدم انطباق برنامه هاي درسي با نيازهاي روز جامعه (خسروي پور و همکاران ، ١٣٨٦) از عمده ترين عوامل بروز معضلات برشمرده ميباشد و اعضاي هيأت علمي به عنوان يکي از مهم ترين ارکان اين نظام آموزشي بيش از سايرين صلاحيت و امکان اظهار نظر و ايجاد تغييرات لازم در برنامه درسي رشته هاي کشاورزي را دارند (لادويگ ١، ٢٠١٠)، جامعه مذکور به عنوان پاسخگوياني درگير و متخصص در نظر گرفته شدند تا علاوه بر حساس سازي هر چه بيشتر آنان نسبت به ضرورت مسئله ، اهميت و ضرورت مشارکت هر چه بيشتر آنان در برنامه ريزي درسي مطرح شود.
هدف کلي پژوهش حاضر شناسايي ديدگاه اعضاي هيأت علمي مراکز آموزش عالي کشاورزي و منابع طبيعي استان خوزستان در بارة رتبه بندي مؤلفه هاي نظام برنامه ريزي درسي ميباشد.
در بارة رتبه بندي نکات لازم براي بهبود کيفيت فرآيند برنامه ريزي درسي از ديدگاه پاسخگويان ، اولويت اول ، هم در وضعيت موجود و هم در وضعيت مطلوب ، به "برگزاري مؤثرتر و جدي تر دوره کارورزي در گرايش هاي مختلف رشته کشاورزي" اختصاص داده شده است .
Curriculum Development in Higher Agricultural Education: A Case from Bénin.