چکیده:
زبان آموزان بسته به پیشینه زبانی، فرهنگی، بازه ی سنی و جنسیت سبک های یادگیری متفاوت دارند. با وجود آنکه سبک های یادگیری یکی از رایج ترین موضوعات مورد بحث در زمینه ی یادگیری زبان های خارجی است، در زمینه ی یادگیری زبان فارسی در کشور های گوناگون تاکنون مطالعه ای صورت نگرفته است. پژوهش حاضر به بررسی سبک های غالب یادگیری ادراکی 97 فارسی آموز می پردازد که در 40 کشور خارجی، زبان فارسی آموخته اند. ابزار پژوهش در اینمطالعه ی پیمایشی که از نوع توصیفی ـ تحلیلی است، پرسشنامه سبک های غالب یادگیری ادراکی رید (1997) می باشد. برای پاسخ پرسش های پژوهش از جمله چگونگی پروفایل سبک های یادگیری فارسی آموزان در محیط یادگیری زبان خارجی، تفاوت سبک های یادگیری آنان بر حسب مقطع تحصیلی، منطقه جغرافیایی، جنسیت و سن، از آزمون های گوناگون آماری بهره گرفته شد. برای مقایسه میانگین نمرات بر حسب گروه های مختلف (جنسیت، سن و ...) از آزمون های تی مستقل و آنالیز واریانس و برای مقایسه اولویت بندی سبک ها از آزمون های من ویتنی و کروسکال والیس استفاده شد. نتایج آزمون.های تی مستقل و من ویتنی میان میانگین نمرات و اولویت بندی سبک های مختلف یادگیری در دو گروه زنان و مردان و نیز آزمون های کروسکال والیس میان میانگین نمرات و اولویت بندی سبک های مختلف یادگیری در بازه های مختلف سنی اختلاف آماری معنی داری را نشان ندادند. از حیث مناطق جغرافیایی نیز تنها از نظر نمره ی سبک های بساوشی و گروهی بین آسیایی ها و اروپایی ها اختلاف آماری معنی داری وجود داشت. همچنین میانگین نمره و اولویت دهی سبک انفرادی در مقاطع مختلف تحصیلی (کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری) اختلاف آماری معنی داری وجود داشت.
Depending on language background، culture، age range and gender، language learners adopt different learning styles. Although learning styles is one of the well-studied topics in the field of foreign language learning، to our knowledge، no study has explored this topic in the context of learners of Persian as a foreign language. This study aimed to investigate the perceptual learning style preferences of 97 learners of Persian who had acquired Persian in 40 different countries. In this cross-sectional survey study، Reid’s (1997) Perceptual Learning Style Preferences Questionnaire was used for data collection. A variety of statistical tests were used to answer the research questions which related to the learning style profiles of learners of Persian as a foreign language and the learning style differences in terms of level of education، geographic location، gender and age. Results of independent samples t-test and Mann-Whitney test did not show a statistically significant difference between the average scores and learning style preferences of men and women. Kruksal-Wallis test did not indicate a significant difference between the scores and learning style preferences of different age ranges. As for geographic region، there was a statistically significant difference between Asians and Europeans only in terms of group and haptic style scores. The average scores and individual style preferences differed significantly among subjects who were at different levels of education (bachelor’s، master’s and PhD).
خلاصه ماشینی:
بررسی بازنمایی کنشهای اجتماعی در مجموعه داستان زن زیادی از جلال آل احمد براساس الگوی ون لیوون (2008) محمود جنیدی جعفری طوبی خاقانی * چکیده تحلیل گفتمان انتقادی زیرشاخة تحلیل گفتمان است که با ترکیبی از دو شرط بینرشتهای و شرط انتقادی بودن توصیف میشود.
در تحلیل گفتمان انتقادی، اعتقاد بر این است که در زیرساخت همة متون و گفتمانها شکلی از ایدئولوژی نهفته است که ساخت و معنی متن و گفتمان را تعیین میکند.
به گفتة تئون ای وندایک، هدف تحلیل گفتمان رونمایی، اطلاع دادن، و مقاومت در برابر نابرابریهای اجتماعی است.
به عقیدة وی، چنین تحلیلی منتقد را قادر خواهد ساخت تا آن گونههای گفتمانی را که از قدرت سوء استفاده میکنند و بیعدالتی را رواج میدهند تحلیل و بررسی کند.
هدف از بررسی این پژوهش بازنمایی کنش اجتماعی در مجموعه داستان زن زیادی از جلال آل احمد براساس الگوی ون لیوون (2008) است که نگارندگان، به این دلیل که مجموعه داستانهای این نویسنده، هم در دوران خود او و هم امروزه، میان اقشار مختلف محبوبیت دارد، این عنوان را برای بررسی انتخاب کردهاند.
در این پژوهش، از روش توصیفی و کتابخانهای برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شده است.
بدین صورت که، پس از انتخاب متون الگوی مورد بحث، آنها بررسی شده و در نهایت از آزمون خی برای مشخص شدن میزان رازگونگی متون استفاده شده است.
نتایج این پژوهش نشان میدهد که، در این مجموعه داستان، میزان صراحت بیشتر از پوشیدگی است.