چکیده:
در سالهای اخیر شکاف عملکردی میان بخش خصوصی و بخش دولتی موجب شده مفهوم انگیزه خدمت عمومی توجه پژوهشگران مدیریت دولتی را به خود معطوف نماید. پژوهش حاضر با هدف ارتقای انگیزه خدمت عمومی در بین کارکنان بخش دولتی صورت گرفته و در پی شناخت عوامل اثرگذار بر انگیزه خدمت عمومی است. بدین منظور، در یک روش توصیفی پیمایشی 196 نفر از کارکنان سازمان شهرداری مرکزی قم مورد مطالعه قرار گرفتهاند. نتایج نشان میدهد جامعهپذیری خانواده، جامعهپذیری مذهبی، هویت حرفهای، ویژگیهای شغل، رابطه رهبر/ پیرو و وضعیت نقش بر انگیزه خدمت عمومی اثرگذار است. از طرف دیگر، نتایج نشان داد که ویژگیهای جمعیتشناختی بر انگیزه خدمت عمومی اثرگذار نیست. طبق نتایج پژوهش جذب افرادی که پیشزمینههای خانوادگی مستحکم و مرتبطی داشته و باورهای مذهبی قویتری دارند منجر به ارتقای انگیزه خدمت عمومی در شهرداریها میشود. علاوه بر این، ارتقای هویت جمعی و حرفهای، بازطراحی مشاغل به شیوهای منعطف و مبتنی بر آزادی عمل، ایجاد اعتماد میان رهبر و پیرو، و شفافسازی نقشهای سازمانی توسعه دهنده انگیزه خدمات عمومی در شهرداریها است.
In recent years, performance gap between private and public sector has affected researchers of public administration to pay attention to the concept of public service motivation. Present research has been accomplished aiming at improving public service motivation among employees of public sector and is intended to identify effective factors on public service motivation. For this reason, 196 people of employees at Qom central municipality have been studied in a descriptive survey method. Results show that family socialization, religious socialization, professional identity, job characteristics, member/leader exchange and role situation are effective on public service motivation. On the other hand, results showed that demographic characteristics don't affect on public service motivation. Based on research results, absorbing people who have strong and related family background and also stronger religious beliefs will lead in improving public service motivation in municipality. Furthermore, improving group and professional identity, redesigning jobs in a flexible way and based on freedom of action, trust creation between leader and member and disclosure of organization's roles expand public service motivation in municipalities.