چکیده:
رضایت از خانواده، یکی از عوامل تعیین کننده ی سلامت روان و خشنودی دانشجویان از زندگی است. سوالی که در اینجا مطرح می شود، این است که آیا سبک های والدینی و توافق پذیری، می توانتد رضایت از خانواده در دانشجویان را تحت تاثیر قرار دهند؟ هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی روابط ساده و چندگانه ی متغیرهای شیوه های فرزندپروری (مادری اقتدارگرایانه، پدری اقتدارگرایانه، مادری استبدادگرایانه، پدری استبدادگرایانه، پدری آزادگذارانه و مادری آزادگذارانه) و توافق پذیری با رضایت از خانواده در دانشجویان است. این مطالعه از نوع همبستگی بوده و جامعه ی پژوهش شامل کلیه ی دانشجویان دانشگاه شهیدچمران اهواز بودند که از بین آنها ۱۶۲ نفر به روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسش نامه های اقتدار والدینی(PAQ)، پرسشنامه شخصیتی نئو (NEO-FFI)- فرم کوتاه ۶۰ ماده ای- و مقیاس رضایت از خانواده (FSS) استفاده شد. داده ها با استفاده از روش های آمار توصیفی مانند میانگین و انحراف استاندارد و آمار استنباطی نظیر همبستگی ساده و رگرسیون چند متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که مادری مقتدرانه، پدری مقتدرانه، مادری آزادگذارانه، پدری آزادگذارانه و توافق پذیری با رضایت از خانواده رابطه ی معنادار مثبت و مادری مستبدانه و پدری مستبدانه با رضایت از خانواده رابطه ی معنادار منفی دارند. همچنین، رگرسیون گام به گام نشان داد که از میان کل متغیرهای پیش بین، مادری مقتدرانه، توافق پذیری، پدری مستبدانه، و مادری ازادگذارانه در مجموع ۲۸ درصد از واریانس رضایت از خانواده را تبیین می کنند.
Family satisfaction is one of the determinants of mental health and satisfaction in student life. There is a question of whether parenting styles and agreeableness can affect university students' satisfaction with their families. The aim of this study was to evaluate simple and multiple relationships of parenting styles (authoritative motherhood, authoritative fatherhood, authoritarian motherhood, authoritarian fatherhood, permissive motherhood and permissive fatherhood) and agreeableness with family satisfaction in students. The statistical population of this study included all Shahid Chamran university students in Ahvaz. From this population, a total of 162 students were selected by multistage random sampling. The Parental Authority Questionnaire (PAQ), the Neo Personality Questionnaire (NEO-FFI) and the Family Satisfaction Scale (FSS) were used to collect the required data. The results of simple correlation analysis showed that there were significant positive correlations between authoritative motherhood, authoritative fatherhood, permissive motherhood, permissive fatherhood and agreeableness with family satisfaction. Also, the relationships of authoritarian motherhood and authoritarian fatherhood with family satisfaction were negative. The results of regression analysis showed that authoritative motherhood, agreeableness, authoritarian fatherhood and permissive motherhood accounted for %28 of variance of family satisfaction
خلاصه ماشینی:
پژوهشها نشان داد که ابعاد اقتدارگرایی با رضایت از زندگی در جوانان و کودکان ارتباط دارد؛ برای مثال، نتایج یک پژوهش بر روی جوانان هنککنگی نشان داد که کیفیت رابطه والد-کودک پیشبین قوی از کیفیت روابط با دوستان همسال یا تجارب زندگی است ( سالدو و هیوبنر، 2004 ).
فاین 2 و همکاران (2003) در پژوهشی بر روی بیش از 1000 خانواده جهت سنجش اعتبار این پرسشنامه، پایایی آن را به روش همسانی درونی 94/0 تا 95/0 و همبستگی آن را با مقیاس رضایت از زندگی، به عنوان روشی برای تعیین روایی ، 43/0 به دست آوردند که در سطح 001/0 p < معنیدار است.
توافق پذیری 54/21 76/5 Family Satisfaction Scale Fine همانطور که در جدول 1 ملاحظه می شود، میانگین و انحراف معیار متغیر رضایت از خانواده به ترتیب 24/31 و 69/8، مادری مقتدرانه به ترتیب 96/35 و 02/6، پدری مقتدرانه به ترتیب 39/36 و 82/8، مادری مستبدانه به ترتیب 12/28 و 39/9، پدری مستبدانه به ترتیب 08/28 و 50/6، مادری آزادگذارانه به ترتیب 64/26 و 79/4، پدری آزادگذارانه به ترتیب 73/26 و 07/8 و توافقپذیری به ترتیب 54/21 و 76/5 میباشد.
ضرایب همبستگی ساده بین متغیرهای پیشبین، شیوه های فرزندپروری (اقتدارگرایی مادر، استبدادگرایی مادر، آزادگذاری مادر، اقتدارگرایی پدر، استبدادگرایی پدر و آزادگذاری پدر)، و توافقپذیری با متغیر ملاک، رضایت از خانواده که با روش همبستگی ساده پیرسون محاسبه گردید در جدول 2 ارائه شده است.
بحث نتایج این پژوهش نشان داد که شیوه تربیتی والدین عامل اثرگذاری بر احساس رضایت افراد خانواده نسبت به همدیگر و سیستم خانواده است.