چکیده:
مطالعات حاکی از این است که بسیاری از کودکان و نوجوانان به انواع مشکلات و اختلالات رفتاری مبتلا هستند. در این میان اختلالات برونیسازی شده به عنوان محور اختلالات رفتاری شناخته شده است. از طرفی شیوع اضافه وزن در این رده سنی نیز افزایش پبدا کرده است. لذا هدف این مطالعه مقایسه اختلالات رفتاری برونیسازی شده در پسران دارای اضافه وزن با پسران دارای وزن طبیعی میباشد. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان پسر مقطع ابتدایی شهر تهران میباشد که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای، منطقه شش انتخاب و در بین مدارس موجود در این منطفه دو مدرسه پسرانه و بهطور کلی 220 دانشآموز به عنوان نمونه مورد پژوهش انتخاب شدند. از چکلیست رفتاری کودکان (CBCL) به عنوان ابزار پژوهش در این مطالعه استفاده گردید. نتایج با استفاده از روش تحلیل واریانس چند متغیری نشان داد که بهطور کلی میان اختلالات رفتاری برونیسازی شده بین پسران دارای اضافه وزن با پسران دارای وزن طبیعی تفاوت معنیداری وجود دارد (05/0 P<). این تفاوت در اختلال سلوک و اختلال بیاعتنایی مقابلهای مشاهده شد در حالی که بین این دو گروه در اختلال بیش فعالی- کمبود توجه تفاوت معنیداری وجود نداشت (05/0 P<). با توجه به نتایج پژوهش حاضر آگاهی دادن و تغییر نگرش والدین در پیشگیری از بروز چاقی و اضافه وزن و در نهایت مشکلات رفتاری ضروری به نظر میرسد و از آنجایی که انحراف از وزن طبیعی با رفتارهای نامناسب و پرخطر مرتبط است مداخلات زود هنگام و برنامهریزیهای مناسب در این زمینه در دوران حساس کودکی بسیار موثر و ضروری است.
خلاصه ماشینی:
مقایسه اختلالات رفتاری برونیسازی شده در پسران دارای اضافه وزن با پسران دارای وزن طبیعی: با تأکید بر اختلال سلوک مهناز علی اکبری دهکردی* چکیده مطالعات حاکی از این است که بسیاری از کودکان و نوجوانان به انواع مشکلات و اختلالات رفتاری مبتلا هستند.
نتایج با استفاده از روش تحلیل واریانس چند متغیری نشان داد که بهطور کلی میان اختلالات رفتاری برونیسازی شده بین پسران دارای اضافه وزن با پسران دارای وزن طبیعی تفاوت معنیداری وجود دارد (05/0 P<).
با توجه به نتایج پژوهش حاضر آگاهی دادن و تغییر نگرش والدین در پیشگیری از بروز چاقی و اضافه وزن و در نهایت مشکلات رفتاری ضروری به نظر میرسد و از آنجایی که انحراف از وزن طبیعی با رفتارهای نامناسب و پرخطر مرتبط است مداخلات زود هنگام و برنامهریزیهای مناسب در این زمینه در دوران حساس کودکی بسیار مؤثر و ضروری است.
به این ترتیب میانگین مشکلات برونیسازی شده بهطور کلی در دانشآموزان دارای اضافه وزن (74/5) نسبت به گروه دارای وزن طبیعی (9/3) بیشتر است.
همچنین نتایج حاصل از جدول 2 نشان میدهد که مشکلات سلوک و بیاعتنایی مقابلهای در سطح 05/0 >P نیز تفاوت معنیدار است در حالی که بین دو گروه از دانشآموزان دارای اضافه وزن با دانشآموزان دارای وزن طبیعی از لحاظ متغیر بیش فعالی- کمبود توجه تفاوت معنیداری بین دو گروه دیده نمیشود.
Social background, aspects of lifestyle, body image, relations, school situation, and somatic and psychological symptoms in obese and overweight 15-year-old boys in a country in Sweden.
Association between symptoms of attention deficit/hyperactivity disorder and bulimic behaviors in a clinical sample of severely obese adolescents.