چکیده:
زمینه: حضور منفعلانه کارکنان و عدم گرایش آنها به دخالت در امور سازمان از پدیده های مورد توجه و شایع در سازمان هاست. نگرش ها و ادراکات نیروی انسانی یک سازمان و برداشت آنها از ویژگی های درون سازمان بر عملکرد آنها و مشارکت یا سکوت آنها در امور سازمانی تاثیر می گذارد. بنابراین این پژوهش با توجه به مفاهیم دخیل در شکل گیری نگرش افراد نسبت به سازمان درصدد یافتن رابطه بین جوهای اخلاقی سه گانه موجود در سازمان، هویت سازمانی، و سکوت سازمانی بوده است.
روش: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی کارکنان دانشگاه ارومیه بود که 220 نفر از آنها به شیوه نمونه گیری تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری پرسش نامه بوده و الگوی مفهومی پیشنهادی با استفاده از آزمون تحلیل مسیر مورد آزمون قرار گرفت.
یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد جو اخلاقی خودخواهانه با مولفه احساس همبستگی و حمایت از سازمان رابطه ای منفی دارد و جو اخلاقی دلسوزانه با هر سه مولفه هویت سازمانی رابطه مستقیم و معنی داری دارد و جو نظام مند با هیچ یک از مولفه های هویت سازمانی رابطه معنی دار نداشت. نتایج همچنین حاکی از آن بود که تنها جو اخلاقی خود خواهانه ارتباط معنی داری با سکوت سازمانی دارد. در خصوص رابطه هویت سازمانی با سکوت نیز هر سه مولفه احساس همبستگی، حمایت از سازمان، و ادراک مشخصه های مشترک، رابطه معنی داری با سکوت سازمانی داشتند. البته در این میان ارتباط دو مولفه احساس همبستگی، و حمایت از سازمان معکوس بود اما رابطه ادراک مشخصه های مشترک با سکوت سازمانی مستقیم بود.
نتیجه گیری: با توجه به یافته ها می توان نتیجه گرفت جو اخلاقی دلسوزانه کمترین ارتباط را با سکوت سازمانی دارد و جو خودخواهانه بیشترین پیش بینی کننده انواع سکوت است.
خلاصه ماشینی:
همچنین در پژوهشی دیگر به بررسی ارتباط احساس عدالت رویهای و صداقت مدیران با سکوت کارکنان پرداخته شده و رابطه منفی معناداری به دست آمده است(16).
نتایج پژوهشی دیگر نشان میدهد ادراک کارکنان از جو اخلاقی سازمان خود با رضایت شغلی، و تعهد سازمانی رابطه مثبت و با جابه جایی شغلی رابطه منفی وجود دارد(19).
با توجه به مبانی نظری و مطالعات انجام گرفته موجود در زمینه منابع انسانی سازمانهابه نظر میرسد که مؤلفههای جو اخلاقی میتوانند بهصورت مستقیم با هویت سازمانی، و سکوت سازمانی ارتباط داشته باشند.
در جدول 2 نیز مانریس همبستگی متغیرها ارائه شده که با توجه به این جدول رابطه جو خودخواهانه با احساس همبستگی(153/0-) و حمایت از سازمان(154/0-) منفی و با سکوت سازمانی(180/0) مثبت است.
رابطه جو دلسوزانه با تمام مولفههای هویت سازمانی یعنی احساس همبستگی(354/0)، حمایت از سازمان(311/0)، و ادراک مشخصههای مشترک(439/0) مثبت و معنیدار است.
نتایج همچنین نشان داد مؤلفه احساس همبستگی و حمایت از سازمان همبستگی منفی و معنیداری با سکوت سازمانی دارند اما ادراک مشخصههای مشترک همبستگی مثبت و معناداری با سکوت سازمانی به دست آورد.
این پژوهش در راستای مطالعه عوامل مرتبط با سکوت به بررسی متغیرهای سازمانی مانند جو اخلاقی و هویت پرداخته است.
نتایج حاصل از یافتههای پژوهش نشانگر این است که جو اخلاقی خودخواهانه با تمام مولفههای هویت سازمانی رابطهای منفی و با سکوت سازمانی سازمانی رابطه ای مثبت و معنی دار داشت.
از سوی دیگر جو اخلاقی خودخواهانه در یک سازمان با توجه به نتایج به دست آمده نشانگر سازمانی آسیب پذیر از لحاظ هویت سازمانی و مستعد سکوت سازمانی است.