چکیده:
مقالة حاضر در مورد بررسی کارکرد نشانه های صوتی و ترفندهای گفتمانی در متون تبلیغات بازرگانی رادیویی است . هدف از این تحقیق توصیفی این بود که ببینیم برای انتقال معانی صریح و ضمنی این متون از چه فنون و امکانات شنیداری بهره برداری می شود. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل یازده نمونة تبلیغ رادیویی حاکی از آن است که در طراحی متون چند لایه ای تبلیغات رادیویی ، لایه های مختلفی که خاص این رسانه شنیداری است ، یعنی لایه های گفتار، موسیقی و صداهای محیطی برای درک و نیز ترغیب شنونده به خرید کالاها یا استفاده از خدمات ، به کار گرفته می شوند و نیز ترفندهای گفتمانی و نقش ترغیبی زبان در این میان نقشی اساسی ایفا می کنند.
خلاصه ماشینی:
نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل یازده نمونة تبلیغ رادیویی حاکی از آن است که در طراحی متون چند لایه ای تبلیغات رادیویی ، لایه های مختلفی که خاص این رسانه شنیداری است ، یعنی لایه های گفتار، موسیقی و صداهای محیطی برای درک و نیز ترغیب شنونده به خرید کالاها یا استفاده از خدمات ، به کار گرفته می شوند و نیز ترفندهای گفتمانی و نقش ترغیبی زبان در این میان نقشی اساسی ایفا می کنند.
از آنجا که ابزارهای گفتمانی یکی از راهبردهای مؤثردر فرایند تولید و دریافت متون پنداشته می شوند، آگاهی سازندگان تبلیغات رادیویی از کیفیت کارکرد این ترفندها باعث می شود تا به نیازهای مخاطبان خود حساس تر شده ، به خلق متونی جالب و قابل درک بپردازند؛ به گونه ای که به ترغیب آنها به خرید کالا و یا استفاده از خدمات تبلیغ شده منجر گردد.
با توجه به این که رادیو ابزاری است که با استفاده از رسانة شنیداری ، امکانات گفتار، موسیقی و صداهای محیطی را در اختیار دارد و همچنین هدف اصلی از طراحی متون تبلیغات رادیویی ترغیب شنونده به خرید کالای تبلیغی است ، می خواهیم ببینیم که این متون در ایفای نقش ترغیبی زبان چگونه عمل می کنند؛ لذا اهدافی که در مطالعة حاضر دنبال می شوند از این قرارند: ١.
هر اسطوره به مثابه نظامی از نشانه ها که از نظام های نشانه ای دیگر، مثل زبان استفاده می کند، ظاهر و باطن جداگانه ای دارد و نشانه ها در آن به طور بالقوه چند معنایی هستند و ممکن است بر حسب نوع متنی که در آنها مندرج می شوند و شرایط فرهنگی و تاریخی شنونده ، خواننده و بیننده ، معانی مختلفی پیدا کنند.