چکیده:
هدف این مقاله بررسی مفهوم اصالت اگزیستانسی از دیدگاه هایدگر و نقش اینترنت در اصالت دانشجویان است. بهعبارتی، هدف این پژوهش پاسخ به این پرسشهاست: 1. مفهوم اصالت و انسان اصیل از دیدگاه هایدگر چیست؟ 2. نقش اینترنت بهمنزلة فناوری آموزشی در اصالت دانشجویان چیست؟ از نظر هایدگر، کنجکاوی، حرفهای بیاساس، و جذب شدن در دیگران، که او «خود آنها» یا «خود کسان» میخواند، از جمله مواردی است که باعث سقوط و نااصیل شدن انسان میشود. او همچنین اشاره میکند که با بازگشت به وجدان و سکوت، دازین این توانایی را دارد که خود را از سقوط نجات دهد. اینترنت با ذخیره و توزیع اطلاعات در سطح وسیع و بازنمایی آنها در شکل دادن و قالببندی افکار و بینشها موثر است. اینترنت حس کنجکاوی را تحریک میکند و امکان تامل و توجه به «خود» و همچنین فردیت را کاهش میدهد و سطحینگری را موجب میشود. هرچند از برخی جنبهها نیز بهدلیل آزادیهایی که در اینترنت است افقهایی برای فردیت فراهم میکند. اضطراب اگزیستانسی نیز، که از جمله موارد مد نظر اصالت اگزیستانسی است، در فضای مجازی کمتر نمایان میشود.
The aim of this paper is analyzing authenticity from Heidegger's point of view and the role of internet on student's authenticity. And reply these questions: what’s the is the authenticity meaning in Heidegger philosophy and what is the internet role on the student’s authenticity? Heidegger explains the situations that in them Dasein becomes inauthentic. Heidegger states that curiosity, idle talk and absorbing in "they self" are some examples of inauthenticity. By conscience and silence, Heidegger mentions, Dasein can save himself from falling.Internet can frame thoughts and ideas by storing and distributing information in wide scale and their representation. Internet can Stimulate curiosity and reduce caring about self and individuality and cause shallowness. Although it may help individuality because of some freedom that has. Existence anxiety that is consider in authenticity would reduce on cyber space.
خلاصه ماشینی:
نقش اینترنت بهمنزلة فناوری آموزشی در اصالت دانشجویان چیست؟ از نظر هایدگر، کنجکاوی، حرفهای بیاساس، و جذب شدن در دیگران، که او «خود آنها» یا «خود کسان» میخواند، از جمله مواردی است که باعث سقوط و نااصیل شدن انسان میشود.
هایدگر، از جمله پیشروان فلسفة هستی، بیشترین استفاده را از مفهوم اصالت کرده است؛ اگرچه هایدگر خود اشاره میکند که فلسفهاش بار دینی و اخلاقی دارد و احتمالا تربیتی نیست، اما او نیز مانند کرکگور و نیچه سعی دارد انسان را ترغیب کند که زندگیاش را تغییر دهد یا دستکم درک خود را از آن تغییر دهد (Golomb, 2005: 62).
همین دسترسی داشتن به همهچیز یا اطلاعات بیشمار از ویژگیهای خاص اینترنت است که باید به آن توجه شود؛ بنابراین بهنظر میرسد دربارة این فناوری و ابعاد آن مسائل گوناگونی برای بررسی و مطالعه وجود دارد.
از نظر هایدگر، انسان دارای امکان است و توانایی گزینش کردن یا گزینش نکردن خود را دارد: چون دازین همیشه ضرورتا امکان خویش است، آدمی میتواند بودن خودش را انتخاب کند، خودش را به چنگ آورد یا میتواند خودش را گم کند و یا خودش را هرگز بهدست نیاورد و یا فقط در ظاهر بهدست آورد، اما فقط به این دلیل که دازین به اقتضای ویژگیهایش دارای امکان اصیل بودن (authentic)، یعنی ازآن خود بودن است میتواند خودش را گم کرده و هنوز بهدست نیاورده باشد.