چکیده:
در این مقاله با مطالعه سه مستند تلویزیونی ساخته شده برای تلویزیون های اروپا دربارة ایران ، چگونگی تصویرپردازی از زن ایرانی در این مستندها، بازخوانی و از روش تحلـیل نشانه شناختی برای تحلیل مستندهای منتخب ، استفاده شده است . در مجموع ، دو گونه تصویر از زن ایرانی در این مستندها ارائه شده است . در تصویر اول ، به بازتولید کلیشه های شرق شناسانه رسانه ای در خصوص ایران پرداخته شده ؛ فضایی مطلقا سیاه از وضع زن ایرانی تولیدشده که برخی مختصات آن عبارت اند از حیات در فضای سیاه اجتماعی ، فرودستی مطلق ، و تقابل رویکردهای رسمی کشور با آزادی و حیات خودمختار زن ایرانی. در تصویر دوم ، برخی تصاویر خاکستری از زن ایرانی ارائه شده است . برای نمونه ، دختران نوجوانی که احساس اجباری در مورد پوشش و آرایش خود ندارند یا زن عکاس خبری ، فیلمساز و تاجری که به فعالیت های فرهنگی ، هنری و اقتصادی پررنگی در جامعه می پردازند.
خلاصه ماشینی:
مشخصات مستندتابوها نویسنده و کارگردان میترا فراهانی زبان فارسی با زیرنویس فرانسوی شبکۀ پخش کننده PH TV سال پخش 2004 مدت ٦٨ دقیقه محصول فرانسه چکیدة روایت مستند این مستند با ارجاع به داستانی در ادبیات ایران (زهره و منوچهر) و بازسازی آن ، روابـط زنـان و مردان و عشق ورزی در ایران را تحت محدودیت هایی بسیار پرحجم توصیف کرده است .
در این زمان ، مستند به یک پل هوایی در تهران برش میخورد و زنی با پوشش چادر را نشان میدهد که از روی پلی عبور میکند، که در میله هایی فلزی محصور است که همچون زندان تداعی میشود (تداعی حصار و محدودیت برای زنان ).
هم زمان ، مستند به نمایی از زن و مرد ایستاده ای بر فراز تهران همراه با صدای پرنده در زمینۀ تصویر پیوند میخورد و بلافاصـله رزمنـدة سـابق را نشـان مـیدهـد کـه میگوید: «در این فضا نفس کشیدن سخت است .
» در ایـن مکـان آثـار هنری متمرکز بر زنان روی دیوارها به نمایش درآمده است که مستند بر یکـی از آن هـا تمرکـز میکند: تصویر زنی چادری با اسلحه ای در دست (زن ایرانی با فرهنگ سنتی یا گذشـته فاصـله گرفته است ).
راوی به اصلاح تصویری اعمال شـده بـر پوشـش انـدک زنانی که با آن ها مصاحبه کرده معترض است و با نشان دادن تصاویر میگوید در این نمونـه هـا، تصویر دست های برهنه یا موهای مصاحبه شوندگان ، با فتوشاپ پوشانده شده است .