چکیده:
پژوهش حاضر باهدف بررسی اثربخشی آموزش فراشناخت و خلاقیت بر خود پندارة انجام شده است . طرح پژوهش ، شبه آزمایشی و در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه با پیش آزمون -پس آزمون صورت گرفت . جامعه آماری پژوهش شامل دانش آموزان دختر پایه هفتم منطقه ٢ شهر تهران در سال تحصیلی ٩٤-١٣٩٣ بود و به کمک نمونه آماری شامل ٥٤ نفر که از این تعداد به تصادف ، ١٨ نفر در گروه آزمایش فراشناخت ، ١٨ نفر در گروه آزمایش خلاقیت و ١٨ نفر در گروه کنترل جایگزین شدند و پیش آزمون سنجش خودپنداری تحصیلی دلاور برای گروه ها اجرا و سپس ١٠ جلسه ٧٠ دقیقه ای گروه آزمایش اول با روش بسته آموزشی برگرفته از روش TREE(مدل سکستون و همکاران ) و گروه آزمایش دوم با روش بسته های آموزش خلاقیت محقق ساخته برگرفته از اصول تورنس و ویلیامز و گروه کنترل با روش متداول آموزش دیدند. جهت بررسی افزایش خود پنداره تحصیلی پس آزمون استفاده شد و داده ها با استفاده از آزمون های آماری موردنیاز ازجمله تحلیل کوواریانس مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت . یافته ها نشان داد دانش آموزانی که از آموزش های فراشناختی و خلاقیت برخوردار بودند نسبت به دانش آموزانی که به روش متداول آموزش دیدند به صورت drhahadi5@gmail.com٤. استاد مشاور. مربی روان شناسی عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت yahoo.com@ehya١١٠ معناداری خود پنداره تحصیلیشان افزایش یافته است ؛ و راهکارهای مناسب جهت ارتقاء خودپنداری تحصیلی پیشنهاد گردید.
خلاصه ماشینی:
استاد روان شناسی عمومی دانشگاه علامه طباطبائی و هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج"/> تاریخ وصول : ١٣٩٣/٧/١٤ تاریخ پذیرش : ١٣٩٤/٣/٦ چکیده پژوهش حاضر باهدف بررسی اثربخشی آموزش فراشناخت و خلاقیت بر خود پندارة انجام شده است .
جامعه آماری پژوهش شامل دانش آموزان دختر پایه هفتم منطقه ٢ شهر تهران در سال تحصیلی ٩٤-١٣٩٣ بود و به کمک نمونه آماری شامل ٥٤ نفر که از این تعداد به تصادف ، ١٨ نفر در گروه آزمایش فراشناخت ، ١٨ نفر در گروه آزمایش خلاقیت و ١٨ نفر در گروه کنترل جایگزین شدند و پیش آزمون سنجش خودپنداری تحصیلی دلاور برای گروه ها اجرا و سپس ١٠ جلسه ٧٠ دقیقه ای گروه آزمایش اول با روش بسته آموزشی برگرفته از روش TREE(مدل سکستون و همکاران ) و گروه آزمایش دوم با روش بسته های آموزش خلاقیت محقق ساخته برگرفته از اصول تورنس و ویلیامز و گروه کنترل با روش متداول آموزش دیدند.
Karami Hashemi شهرستان قدس انجام داده است که نتایج حاصله از تجزیه وتحلیل اطلاعات به دست آمده بیانگر این است که آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی در بالا بردن خلاقیت ، انگیزه پیشرفت و خود پنداره تحصیلی دانش آموزان مؤثر بوده است .
مانگو٣ (٢٠١١) در تحقیقی با عنوان بررسی رابطه بین تفکر علمی، خودگردانی در تحقیق و خلاقیت در یک نمونه گیری به این نتایج دست یافت که : وقتی دانش آموزان با مسئله ای روبرو میشود، به کارهای خود نظم میدهند، هم چنین به صورت علمی تفکر میکنند و از استراتژیهای خاصی برای ایجاد راه حل های خلاق استفاده می کنند.