چکیده:
در این تحقیق، متن فیلم های تبلیغاتی نامزدهای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران بررسی شد تا ضمن تعیین محورهای مهم گفتمانی هر یک از چهار نامزد حاضر در این انتخابات، دالهای مرکزی گفتمانی فیلمهای تبلیغاتی آنان مشخص شود. برای دستیابی ب ه این اهداف، از که پنج سطحی و صورت تکمیلی شیوة تحلیل گفتمانی (PDAM) الگوی عملیاتی تحلیل گفتمان نورمن فرکلاف است، استفاده شد. جامعۀ آماری تحقیق، هشت فیلم تبلیغاتی پخش شده از شبکۀ اول سیما (هر نامزد دو فیلم) و واحد تحلیل نیز گزارههای اساسی مطرح شده توسط هر نامزد در آنها است. بخشی از نتایج حاصله از جمعبندی محورهای گفتمانی فیلم ها که هرکدام به طور جداگانه بررسی شدهاند حاکی از آن است که دالهای مرکزی گفتمان فیلم های احمدی نژاد و « بی کفایتی احمدی نژاد » فیلم های انتخاباتی موسوی ،« خدمت گزاری » و « عدالت محوری » و « نخبه گرایی » فیلم های انتخاباتی کروبی ،« کارآمدی و اعتدال سیاسی و فرهنگی موسوی » توانمندی و برنامه ریزی » و فیلم های انتخاباتی رضایی « ناکارآمدی سیستم مدیریتی موجود » است. « ناتوانی دولت احمدینژاد » و « رضایی
خلاصه ماشینی:
(١٩٩٤ ,Schiffrin) اگرچه تحلیل گفتمان بر پایۀ نظریۀ گفتمان که بر اساس سه مفهـوم اصـلی «قـدرت» (فوکـو، ١٣٨٢ ب)، «ایدئولوژی» (آلتوسر، ١٣٨٧) و «هژمونی» گرامشی (اعتمـاد، ١٣٨٣) اسـتوار اسـت و در این چارچوب مفهومی و نظری مطرح میشود اما بـرای تحلیـل فـیلم هـای تبلیغـاتی انتخابـات دهم از نظریات و مفاهیم مهمی استفاده شده است که به علت ضرورت اختصـار و روشـن بـودن فقط به آنها اشاره میشود.
با توجـه بـه اینکـه طـرح فـیلم هـای تبلیغـاتی اصـولا بـرای ایجـاد نـوعی از گفتمـان سیاسـی- اجتماعی - تبلیغاتی در جامعه برای جذب مردم به انتخـاب کاندیـدای مطـرح کننـدة فـیلم اسـت ، بنابراین تحلیل گفتمان، بـا توجـه بـه چـارچوب مفهـومی فـوقالـذکر مـیتوانـد یکـی از بهتـرین روشهای تحلیل برای کشف روح گفتمانی حـاکم بـر فـیلم هـا و تبیـین دالهـای مرکـزی بـرای تأثیرگذاری بر افکار عمومی است .
همچنین از نظر لاکـلاو و موفه ، «گفتمان به مثابه یک کلیت معنادار است » (مک دانـل ، ٣٣:١٣٨٠؛ ,Laclau and Mouffe) 2001 «آنچه تحلیل گفتمانی لاکلاو و موفه را از سایر نظریه های گفتمـانی متمـایز می کند، تسـری گفتمان از حوزه فرهنگ و فلسفه ، به جامعه و سیاست اسـت » (کسـرایی و شـیرازی، ٣٤٣:١٣٨٨؛ (Laclau and Mouffe, 2002: 205 میتوان مفـاهیمی را کـه لاکـلاو و موفـه ، در نظریـۀ تحلیـل گفتمـانی خـود ارائـه کـردهانـد به صورت ذیل فهرست کرد: ١- مفصل بندی : موجودیت ها و هویت های سیاسی، اجتمـاعی در ارتبـاط بـا یکـدیگر شـکل گرفته و فهمیده میشوند؛ همان گونه کـه همـه چیـز در یـک نظـام گفتمـانی، در کنـار هـم و در ارتباط باهم فهمیده میشود (مک دانل ، ١٣٨٠).