چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه هوش معنوی مدیران با سلامت روانی و درگیری شغلی آنان در مقاطع مختلف تحصیلی شهر سنندج به روش توصیفی از نوع همبستگی انجام شد. از جامعه ۲۵۶ نفری مدیران مدارس دخترانه مقاطع مختلف تحصیلی شهر سنندج، ۱۶۵ نفر براساس روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب گردید. ابزارهای پژوهش ﭘﺮسش نامه هوش ﻣﻌﻨﻮی کینگ (۲۰۰۸)، پرسش نامه سلامت گلدبرگ (۱۹۷۲) و ﭘﺮسش نامه درﮔﻴﺮی ﺷﻐلیﻛﺎﻧﻮﻧﮕﻮ (۱۹۸۲) اﺳـﺘﻔﺎده ﺷﺪ. پایایی پرسش نامه ها براساس آلفای کرونباخ 93/0 پرسش نامه هوش معنوی، 83/0 پرسش نامه سلامت روان، 82/0 پرسش نامه درگیری شغلی به دست آمد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون t تک نمونه ای ، آزمون همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس و رگرسیون استفاده گردید. نتایج نشان داد که هوش معنوی و مولفه های آن در مدیران مدارس، بالاتر از حد متوسط و سلامت روان و درگیری شغلی مدیران مورد مطالعه، بالاتر از متوسط می باشد. بین هوش معنوی مدیران و مولفه های آن و سلامت روان مدیران همبستگی مثبت و معنادار وجود دارد. بین هوش معنوی مدیران و مولفه های آن و درگیری شغلی مدیران همبستگی مثبت و معنادار وجود دارد. هم چنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که سلامت روان و درﮔﻴﺮی ﺷﻐﻠﻲ مدیران از طریق هوش معنوی و ابعاد آن در مدیران قابل پیش بینی می باشد.
خلاصه ماشینی:
جدول ١: وضعيت توصيفي متغيرهاي پژوهش متغيرها ميانگين مشاهده انحراف ميانگين مقدار درجه سطح شده استاندارد آماري آماره t آزادي معناداري هوش معنوي ٢/٤٠ ٠/١٩ ٢ ١٨/٢٢ ١٦٤ ٠/٠٠٠ تفکر انتقادي ٢/٣٨ ٠/٢٢ ٢ ١٨/٠٧ ١٦٤ ٠/٠٠٠ معناي شخصي ٢/٤٥ ٠/١٨ ٢ ٢٧/٦٢ ١٦٤ ٠/٠٠٠ آگاهي ٢/٤٢ ٠/١٥ ٢ ١٧/٣٥ ١٦٤ ٠/٠٠٠ توسعه آگاهي ٢/٣٧ ٠/١١ ٢ ١٥/٠٢ ١٦٤ ٠/٠٠٠ سلامت روان ١/٢٢ ٠/٣٧ ١/٥ ١٨/٧٧ ١٦٤ ٠/٠٠٠ درگيري شغلي ٢/٥٨ ٠/٤٢ ٢ ١١/٣٢ ١٦٤ ٠/٠٠٠ براساس داده هاي جدول ١، ميانگين هوش معنوي مديران مورد مطالعه ٢/٤٠ و انحراف معيار ١٩/٠ به دست آمده است .
جدول ٢ : ميزان همبستگي دروني متغيرهاي پژوهش (رجوع شود به تصویر صفحه) يافته هاي جدول ٢ حاکي از آن است که بين هوش معنوي، تفکر انتقادي، توليد معنا، آگاهي، توسعه آگاهي سلامت روان و درگيري شغلي در سطح خطاي ٠٠٥>p دو به دو رابطه مثبت معنادار وجود دارد.
در رابطه با سؤال ٢، نتايج حاصل براساس اطلاعات به دست آمده حاکي از اين است که در اين تحقيق بين ميزان هوش معنوي و ابعاد آن ، تفکر انتقادي وجودي، معناي شخصي، آگاهي و آگاهي متعالي مديران با سلامت روان آنان همبستگي مثبت و معنادار در سطح ٠/٠٥ وجود دارد.
و نيز در رابطه با سؤال ٢، نتايج حاصل براساس اطلاعات به دست آمده حاکي از اين است که در اين تحقيق بين ميزان هوش معنوي و ابعاد آن تفکر انتقادي وجودي، معناي شخصي، آگاهي و آگاهي متعالي مديران با درگيري شغلي آنان همبستگي مثبت و معنادار در سطح ٠١/٠ وجود دارد.