چکیده:
زمینه: قضاوت افراد در مورد اخلاقی بودن و یا غیراخلاقی بودن کارها بر کمیت و کیفیت کار آنان و در نتیجه موفقیت سازمانی تاثیر قابل توجهی دارد. با توجه به وابسته بودن سرمایه اجتماعی به روابط بین افراد و تاثیر انکارناپذیر نقش هوش اخلاقی بر نحوه شکل گیری روابط بین فردی در این پژوهش رابطه بین هوش اخلاقی و سرمایه اجتماعی در سازمان ها بررسی می شود.یافته ها: نتایج نشان داد که بین دو متغیر هوش اخلاقی و سرمایه اجتماعی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.روش: روش تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر شیوه گردآوری و تحلیل اطلاعات، توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری این پژوهش را مدیران و کارکنان داستگاه های اجرایی (637 نفر) تشکیل می دهند که 252 نفر از طریق نمونه گیری تصادفی به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری پرسش نامه های هوش اخلاقی و سرمایه اجتماعی بود. برای آزمودن فرضیات از آزمون پیرسون و تحلیل مسیر و آزمون فریدمن استفاده گردید.نتیجه گیری: یکی از عوامل تاثیرگذار بر سرمایه اجتماعی، هوش اخلاقی است و هوش اخلاقی بر تمام مولفه های سرمایه اجتماعی تاثیرگذار است. براین اساس پیشنهادهای کاربردی برای راهنمایی مدیران و کارکنان سازمانی ارائه می گردد.
خلاصه ماشینی:
لذا هدف این پژوهش مطالعه و بررسی چگونگی رابطه هوش اخلاقی و سرمایه اجتماعی در سازمان است.
صاحبنظران دیگری نیز در بررسیهای خود بیان داشتند که اعمال و رفتارهای اخلاقی و ارزشی کارکنان مانند راستگویی،مسئولیتپذیری (مؤلفههای هوش اخلاقی) بر میزان تعهد و وفاداری کارکنان و اعتماد و رضایت آنان(مؤلفههای سرمایه اجتماعی)تاثیر گذار است(49).
این تحقیق نشان داد که متغیر سن بر هوش اخلاقی و سرمایه اجتماعی تأثیر گذار است.
این پژوهش بیان میکند که مدت زندگی در محل با هوش اخلاقی همبستگی ندارد اما با سرمایه اجتماعی همبستگی دارد.
بنابراین توصیه میشود که حتی الامکان موارد زیر در سازمانها رعایت شود: توجه به عامل سابقه و تجربه هم در به کارگیری نیروهای جدید و هم جلوگیری از خروج و ریزش نیروهای قبلی، چون عامل سابقه به روشهای مختلف در افزایش هوش اخلاقی و سرمایه اجتماعی کاملا موثر بوده است.
سرمایه گذاری سازمانها در توسعه سرمایه اجتماعی، از طریق آموزش ارتباطات اثربخش، بهبود فرآیند ارتباطات و تعاملات میان کارکنان و مدیران در داخل و خارج سازمان، ایجاد فرهنگ و جوی آکنده از همکاری، اعتماد متقابل و کار تیمی و گروهی همگی موجب توسعه سرمایه اجتماعی سازمان و حرکت سازمان به سمت رعایت اصول هوش اخلاقی را تسریع خواهد کرد.
سرمایه گذاری سازمانها در توسعه سرمایه اجتماعی، از طریق آموزش ارتباطات اثربخش، بهبود فرآیند ارتباطات و تعاملات میان کارکنان و مدیران در داخل و خارج سازمان، ایجاد فرهنگ و جوی آکنده از همکاری، اعتماد متقابل و کار تیمی و گروهی همگی موجب توسعه سرمایه اجتماعی سازمان و حرکت سازمان به سمت رعایت اصول هوش اخلاقی را تسریع خواهد کرد.
Ethical leadership: a social learning perspective for construct development and testing.