چکیده:
شناسایی و جذب نیروهای شایسته در هر سازمان، یک مقوله راهبردی است که این موضوع در سازمان های خبری به مراتب از اهمیت بیشتری برخوردار است. این پژوهش با هدف شناسایی ویژگی های یک خبرنگار حرفه ای به منظور ارائه مدل شایستگی نیروی انسانی در سازمان های خبری انجام شده است. روش پژوهش مورد استفاده، نظریه داده بنیاد و جامعه آماری این پژوهش 19 نفر از متخصصان و خبرگان عرصه رسانه ای داخل کشور بوده است که به صورت هدفمند انتخاب شده و مورد مصاحبه نیمه ساختاریافته قرار گرفته اند. در این پژوهش، علاقه به خبرنگاری، دارا بودن شم خبری، ضریب هوشی بالا، سرعت بالای انتقال مفاهیم، کنجکاوی، خلاقیت، قدرت تعامل و ارتباط گیری، درک و گیرایی بالا، منضبط بودن، ادب و متانت، شجاعت، واقع بینی، روحیه مطالعه مستمر و یادگیری، مهارت نویسندگی، تسلط به فناوری های نوین ارتباطی، تسلط به یک زبان خارجی رایج و اطلاعات عمومی بالا از مهم ترین ویژگی های یک خبرنگار شایسته شناسایی شدند. همچنین بر اساس یافته های پژوهش، مدل پارادایمی شایستگی نیروی انسانی ویژه سازمان های خبری طراحی و ارائه شده است.
خلاصه ماشینی:
"شایستگی، نیروی انسانی، سازمان خبری، خبرنگار، خبرگزاری ایرنا مقدمه انتخاب افراد شایسته برای مشاغل سازمانی، همواره یکی از مهمترین دغدغههای اندیشمندان علم مدیریت بوده و بدیهی است استفاده از روشهای علمی موجب میشود فرد مناسبتری در سازمان قرار گیرد و استفاده بهینه از منابع سازمان، به حداکثر میزان خود نزدیکتر شود (یوسفی و عرفانی، 1388).
روششناسی پژوهش روش گراندد تئوری یا نظریه زمینهبنیان به این دلیل برای این پژوهش انتخاب شد که دانش ما در مورد این موضوع محدود است و تئوری قابل اعتنایی در آن موجود نیست که بتوان بر اساس آن فرضیهای برای آزمون تدوین کرد )(Corbin & Strauss در نظریهپردازی زمینهبنیان مقولههای فرعی تحت سلسلهروابطی به مقوله اصلی و محوری مرتبط شده است و روابط میان آنها با مقوله اصلی تحت الگو و مدلی مشخص میشود (تئوریپرداز، یکی از مقولههای اصلی کدگذاری باز را انتخاب کرده و آن را بهعنوان مقوله -پدیده- اصلی در کدگذاری محوری استفاده میکند).
با توجه به اینکه در این پژوهش شایستگیهای احراز شغل خبرنگاری مورد مطالعه قرار گرفته است، پس از گردآوری دادهها و تحلیل آنها در مرحله کدگذاری باز و بررسی ویژگیهای ارائهشده، این طبقه بهعنوان طبقه محوری انتخاب شد که دربردارنده این موارد است: ویژگیهای شخصیتی، رفتاری و ظاهری.
در پایان و بر اساس یافتههای پژوهش حاضر پیشنهادهایی را میتوان به دستاندرکاران عرصه خبر و مدیران سازمانهای خبری ارائه کرد که به برخی از آنها اشاره میشود: نهادینه کردن فرهنگ شایستهگزینی در انتخاب خبرنگاران، بازنگری قوانین، آییننامهها و دستورالعملهای موجود برای حرفه خبرنگاری با مشارکت اصحاب رسانه، خبرگان دانشگاهی و تشکلهای صنفی، استانداردسازی معیارهای سنجش شایستگیها برای احراز حرفه خبرنگاری با توجه به ویژگیهای فرهنگ بومی، ایجاد تحول در روشهای آموزش روزنامهنگاران."